0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  7:17 PM

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1384; 12(2):65-90.
 
مقايسه اثربخشي روشهاي باليني و بهبود خود به خودي در درمان لكنت كودكان با نارواني گفتار
 
به پژوه احمد,كمالي شكراله
 
 
 

هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي روشهاي باليني و بهبود خود به خودي براي درمان لکنت زبان و بررسي علل و عوامل آشکار کننده آن نزد کودکان واجد نارواني گفتار سنين سه تا هفت سال بوده است. نمونه مورد بررسي بيست و دو نفر از کودکان داراي نارواني گفتار بودند که همراه والدين خود به مرکز مشاوره و خدمات روان شناختي توحيد شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه مورد مطالعه، در دو گروه همتاسازي شدند و بر مبناي روش باليني و روش بهبود خود به خودي با يکديگر مورد مقايسه قرار گرفتند. ابزار پژوهشي، شامل مصاحبه با والدين و ارزيابي نارواني گفتار کودک از طريق ضبط گفتار خود انگيخته بود. در اين پژوهش از آزمون غير پارامتري U مان- ويتني براي تحليل داده ها استفاده شد. سرعت گفتار بر حسب تعداد کل کلمات بيان شده در سه دقيقه و ميزان نارواني گفتار بر اساس ارزيابي درمانگر و والدين در پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه مقايسه شدند. ضريب توافق (t کندال) به دست آمده نشان داد که ميزان نارواني ارزيابي شده توسط درمانگر و والدين در پيش آزمون معني دار بود. نتايج حاصل از مقايسه دو روش، تفاوت معني داري را نشان داده است، به اين معني که روش باليني نسبت به روش بهبود خود به خودي از اثربخشي بيشتري برخوردار بود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها