پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:17 PM
2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1384; 12(2):23-42. |
مقايسه ارائه مثال ساده و پيچيده و رويه در حل مسائل كلامي جبر در دانش آموزان دختر سال سوم رياضي- فيزيك |
كاووسيان جواد,كديور پروين,فراهاني محمدنقي,عريضي ساماني سيدحميدرضا |
دو مطالعه براي بررسي اين که چگونه دانش آموزان از مثال و رويه در حل مسائل کلامي جبر استفاده مي کنند طراحي شد. در مطالعه اول تاثير آموزش از طريق مثال و رويه در حل مسال کلامي جبر بررسي گرديد. آزمودنيها 73 دانش آموز دختر دبيرستاني سال سوم رياضي- فيزيک بودند که به صورت تصادفي در سه گروه جايگزين شدند. يک گروه از طريق ارائه مثال ساده آموزش ديدند، گروه دوم با رويه و سومين گروه با رويه و مثال ساده آموزش ديدند. تحليل نتايج تفاوت معني داري را بين سه گروه نشان نداد. در مطالعه دوم سه موقعيت آموزشي جديد شامل مثال پيچيده، مثال پيچيده و مثال ساده، مثال پيچيده و رويه به دو گروه مطالعه اول يعني شرايط مثال ساده و رويه اضافه شد. آزمودنيها 122 نفر بودند و روند آزمايش شبيه مطالعه اول بود. نتايج نشان داد که استفاده از مثالها با سطوح دشواري متفاوت، توانايي آزمودنيها را در حل مسائل کلامي جبر بهبود مي بخشد و اين نتايج با پيشينه تجربي و نظري همخواني دارد. |
كليد واژه: مسائل جبر، مثال ساده، مثال پيچيده، رويه |
نسخه قابل چاپ |