پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:16 PM
4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز 1384; 12(3):77-100. |
بررسي رابطه برخي پيشايندهاي مهم و مربوط با خود ناتوان سازي تحصيلي و رابطه آن با پيامدهاي برگزيده در دانش آموزان پسر سال اول دبيرستانهاي اهواز |
شكركن حسين,نجاريان بهمن,هاشمي شيخ شباني سيداسماعيل |
در مطالعه حاضر، رابطه برخي پيشايندهاي شخصيتي و انگيزشي خود ناتوان سازي تحصيلي با اين متغير مورد بررسي قرار گرفت. به علاوه، رابطه خودناتوان سازي با برخي پيامدهايش، نظير عملکرد تحصيلي بعدي، نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن بررسي شد. 436 دانش آموز پسر سال اول دبيرستان به صورت تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي اقتباس شده از PALS توسط آنها تکميل گرديد. نتايج نشان داد که از بين هدفهاي تبحري، تنها هدف تبحري دانش آموز با خود ناتوان سازي رابطه (منفي) داشت. به علاوه، غير از هدف عملکردي والدين، هيچ يک از هدفهاي عملکردي (عملکرد گرا و عملکرد گريز) دانش آموز، کلاس و معلم، خودناتوان سازي را پيش بيني نکردند. تحليل کوواريانس نشان داد هدفهاي عملکردگريز خواه با هدفهاي تبحري همراه شوند خواه نشوند، اثري روي درگيري در خود ناتوان سازي ندارند. ساير نتايج نشان داد که متغيرهاي کارآمدي تحصيلي و عملکرد تحصيلي قبلي به صورت منفي و بدبيني به مدرسه به صورت مثبت خودناتوان سازي را پيش بيني کردند و بين دو گروه قومي (فارس و عرب زبان) در استفاده از راهبردهاي خودناتوان سازي تفاوتي مشاهده نشد. تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نشان داد که کليه متغيرهاي پيش بين با خودناتوان سازي تحصيلي رابطه چندگانه دارند. نتايج مربوط به متغيرهاي پيامد، آشکار ساخت که خودناتوان سازي با عملکرد تحصيلي بعدي رابطه منفي، و با نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن رابطه مثبت دارد. در پايان، رابطه بين هدفهاي پيشرفت و خودناتوان سازي از نظر برخي مسايل فرهنگي و بافت تعليم و تربيت مورد بحث قرار مي گيرند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |