پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:16 PM
7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1384; 12(2):135-162. |
آموزش و پرورش آينده نگر: اهداف و راهكارها |
حيدري محمدحسين,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود |
هدف اين مقاله بررسي اهداف و راهکارهاي، آموزش و پرورش آينده نگر است و از دو بخش تشکيل مي شود. در بخش اول پس از مرور پيشينه آينده نگري، سه روش اصلي آينده نگري معرفي مي شوند و ارتباط آنها با تعليم و تربيت مورد بحث قرار خواهد گرفت. اين سه روش عبارتند از آينده نگري تحليلي، نظري و مشارکتي. در بخش دوم آرا برخي از آينده نگران معاصر بررسي شده و بر اساس آن شش روند کلي براي تحولات جهاني در قرن بيست و يکم بازشناسي مي گردد. اين روندها عبارتند از: پيشرفت سريع علم و تکنولوژي، گسترش فناوري اطلاعات، جهاني شدن، تهديد محيط زيست، اشاعه دموکراسي و افزايش آگاهي سياسي و فرهنگي ملل، اقوام و فرقه ها. پس از بيان اين هفت روند کلي، رسالت نظام آموزش و پرورش براي مواجهه با اين روندها مورد بحث قرار گرفته، سعي خواهد شد که راهکارهايي براي تطبيق و سازگاري نظام تعليم و تربيت با اين تحولات پيشنهاد گردد. |
كليد واژه: آموزش و پرورش آينده نگر، آينده نگري تحليلي، نظري، مشاركتي، روندهاي آينده |
![]() |
نسخه قابل چاپ |