پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:15 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاییز 1384; 12(3):137-152. |
بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي عزت نفس، اضطراب عمومي، حمايت اجتماعي ادراك شده و سرسختي روانشناختي با اضطراب اجتماعي دختران دانش آموز پايه اول دبيرستانهاي شهرستان آبادان |
نيسي عبدالكاظم,شهني ييلاق منيجه,فراشبندي افسانه |
هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي عزت نفس، اضطراب عمومي، حمايت اجتماعي ادراک شده و سرسختي روانشناختي با اضطراب اجتماعي دختران دانش آموز پايه اول دبيرستانهاي شهرستان آبادان مي باشد. نمونه تحقيق شامل 200 دختر دانش آموز مي باشد که به طور تصادفي از بين دانش آموزان دختر انتخاب گرديدند. در اين پژوهش از پنج پرسشنامه شامل پرسشنامه هاي عزت نفس کوپر اسميت، اضطراب عمومي (ANQ)، حمايت اجتماعي (SSI)، اضطراب اجتماعي و سرسختي روانشناختي جهت جمع آوري داده ها استفاده گرديد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي ساده و رگرسيون چند متغيري استفاده شد. نتايج تحقيق نشان دادند که متغيرهاي عزت نفس، حمايت اجتماعي ادراک شده، سرسختي روانشناختي و اضطراب عمومي با اضطراب اجتماعي رابطه مثبت معني دار دارند. همچنين، نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که از بين متغيرهاي پيش بين، متغيرهاي اضطراب عمومي، حمايت اجتماعي ادراک شده و سرسختي روانشناختي بهترين پيش بينهاي اضطراب اجتماعي مي باشند. |
كليد واژه: اضطراب اجتماعي، اضطراب عمومي، حمايت اجتماعي ادراك شده، عزت نفس، سرسختي روانشناختي |
نسخه قابل چاپ |