پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:15 PM
7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1384; 12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):147-184. |
بررسي روابط ساده و چندگانه ساخت و سازگرايي در كلاس و شيوه اجراي برنامه درسي (رويكردهاي تدريس و ارزيابي) با رويكردهاي يادگيري دانشجويان در دوره هاي كارشناسي دانشگاه شيراز |
پارسا عبداله,ساكتي پرويز |
هدف اين پژوهش بررسي رابطه شيوه اجراي برنامه درسي (رويكردهاي تدريس و ارزيابي اساتيد) و رويكردهاي ساخت و سازگرايانه در كلاس درس با رويكردهاي يادگيري دانشجويان بود. با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي 670 دانشجوي كارشناسي رشته هاي مختلف دانشگاه شيراز انتخاب شدند و با تكميل پرسشنامه هاي فراگرد مطالعه (SPQ)، پرسشنامه محيط يادگيري ساخت و سازگرا (CLES)، پرسشنامه تجربه دانشجويان از دانشكده (CSEQ) و پرسشنامه هاي رويكرد تدريس و ارزيابي اساتيد اطلاعات مورد نياز گردآوري شده و مورد تحليل و بررسي قرار گرفتند. بر اساس يافته هاي پژوهش، اكثر دانشجويان رويكرد يادگيري خود را عملي توصيف مي كنند ولي اساتيد خود را بيشتر داراي رويكرد تدريس مدار و رويكرد ارزيابي باز توليد دانش مي دانند. ساخت و سازگرايي در كلاس درس با رويكرد تدريس يادگيري مدار و اتخاذ رويكردهاي يادگيري عمقي و حصولي از سوي دانشجو همبستگي مثبت معني دار دارد. از بين رويكردهاي تدريس، تنها رويكرد تدريس تلفيقي است كه همزمان با رويكردهاي يادگيري عمقي و دستاوردي و همچنين با ساخت و سازگرايي در كلاس درس همبستگي مثبت و معنادار دارد. بين رويكرد تدريس يادگيري مدار و رويكرد ارزيابي سازماندهي و كاربرد دانش رابطه مثبت و معني دار وجود دارد. اما رويكرد ارزيابي باز توليد دانش با رويكرد تدريس يادگيري مدار همبستگي منفي معني دار دارد. تاكيد دانشكده بر هر دو دسته كيفيات شناختي و كيفيات حرفه اي و كاربردي با رويكرد ارزيابي سازماندهي و كاربرد دانش داراي رابطه مثبت و معني دار است. اما بين هيچكدام از رويكردهاي يادگيري با كيفيات مورد تاكيد دانشكده رابطه معني دار يافت نشد. از مجموع يافته ها مي توان اهميت آموزش تعاملي و مشاركت جويانه (دانشجو مدار) از نظر دانشجويان را استنباط نمود و بر اين نكته تاكيد كرد كه به منظور تحقق رسالت آموزشي و پژوهشي دانشگاه (خلق و نشر دانش) بايد نگرش اساتيد به تدريس و ارزيابي در آموزش عالي بهبود يابد. توجه بيشتر اساتيد به فعاليتهاي مشاركت جويانه و بحث و تبادل نظر در كلاس درس و كاربردي كردن آموخته هاي دانشجويان، تمايل دانشجويان را به پذيرش رويكرد عمقي يادگيري بيشتر مي كند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |