پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:14 PM
1 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1384; 12(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):1-20. |
بررسي سوالات امتحاني اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران از طريق بررسي شاخصهاي روان سنجي سوالات امتحاني موجود |
سپاسي حسين,عطاري يوسف علي |
هدف از تحقيق حاضر در درجه نخست بررسي شاخصهاي روان سنجي سوالات امتحاني اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران بود. همچنين، بررسي استفاده از انواع سوالات امتحاني و مقايسه شيوه هاي ارزشيابي اساتيد دانشكده هاي مختلف هدف ديگر اين تحقيق را تشكيل داد. 109 نفر از اعضا هيات علمي دانشگاه داوطلبانه در اين مطالعه شركت و اوراق امتحاني پايان ترم يكي از دروس خود را جهت بررسي شاخصهاي روان سنجي آن ارسال داشتند. سوالات آزمون اساتيد به طور انفرادي بررسي و علاوه بر محاسبه ضرايب دشواري، تميز و پايائي ويژگيهاي انفرادي سوالات نيز تحليل گرديد. نتايج اين ضرايب و تحليلها محرمانه و مكتوب همراه با ارائه پيشنهاداتي به اطلاع اساتيد داوطلب در تحقيق رسانده شد. بررسي نتايج تحقيق نشان داد اساتيد با توجه به نوع درسي كه ارائه مي دهند، از شيوه هاي امتحاني يكساني استفاده نمي كنند. بين ضرايب دشواري، تميز و پايائي سوالات در مقايسه با ملاكهاي مطلوب اين ضرايب تفاوت مشاهده گرديد. در كل تحليل اوراق امتحاني اساتيد نشان داد كه سوالات از ضرايب دشواري بالا و ضرايب تميز پائين برخوردارند و به اين معني كه دانشجويان در پاسخ دادن درست به سوالات آنها مشكل چنداني نداشتند. بر اساس نتايج اين تحقيق پيشنهاد مي شود دانشگاه يك مركز آزمون سازي داير سازد تا از طريق آن اساتيد بتوانند نيازهاي ارزشيابي خود را در ساختن سوالات امتحاني استاندارد و محاسبه شاخصهاي روان سنجي سوالات برطرف نمايند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |