پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:10 PM
3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):61-78. |
بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه |
حقيقي جمال,موسوي محمد,مهرابي زاده هنرمند مهناز,بشليده كيومرث |
پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهر ايلام مي پردازد. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان دختر سال اول مقطع متوسطه شهر ايلام و نمونه آن را 60 نفر از اين دانش آموزان كه به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده و در دو گروه آزمايشي و كنترل گمارده شده اند، تشكيل مي دهند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارتند از پرسشنامه سلامت عمومي گلدبرگ، مقياس عزت نفس كوپر اسميت و راهنماي آموزش مهارتهاي زندگي. طرح پژوهش، از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادفي گروههاي آزمايشي و گواه، ابتدا بر روي هر دو گروه پيش آزمون اجرا گرديد، سپس مداخله آزمايشي (آموزش مهارتهاي زندگي) اجرا گرديد و پس از اتمام برنامه آموزشي، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتايج اين پژوهش نشان مي دهند كه آموزش مهارتهاي زندگي، موجب افزايش سلامت رواني و عزت نفس دانش آموزان دختر گروه آزمايشي در مقايسه با گروه گواه مي شود. |
كليد واژه: آموزش مهارتهاي زندگي، سلامت رواني، عزت نفس |
نسخه قابل چاپ |