پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 7:10 PM
2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1385; 13(1 (ويژه روانشناسي)):31-60. |
تحليل چند سطحي روابط کارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي با عملكرد رياضي و خواندن دانش آموزان دختر كلاس پنجم شهر اهواز |
شهني ييلاق منيجه,سهرابي فرزانه,مهرابي زاده هنرمند مهناز |
هدف از پژوهش حاضر تحليل چند سطحي روابط متغيرهاي كارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي با عملكرد رياضي و خواندن دانش آموزان دختر كلاس پنجم در شهر اهواز مي باشد. ابتدا با روش نمونه گيري تصادفي ساده، ناحيه 4 آموزش و پرورش اهواز انتخاب شد. پس از آن نمونه گيري در دو سطح به صورت سرشماري انجام گرفت: در سطح مدرسه 20 مدرسه با 163 معلم (كل جامعه ناحيه 4 آموزش و پرورش) و در سطح دانش آموز 1034 دانش آموز كلاس پنجم مقطع ابتدايي (كل جامعه آماري) انتخاب شدند. همچنين، به منظور بررسي پايايي و روايي مقياس كارآمدي جمعي نمونه اي شامل 100 نفر از معلمان، غير از نمونه اصلي، از نواحي ديگر آموزش و پرورش، به جز ناحيه 4، به صورت تصادفي مرحله اي انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه وضعيت اجتماعي - اقتصادي و معلمان مقياسهاي خود كارآمدي و كارآمدي جمعي را تكميل نمودند. در ضمن نمره هاي درسهاي رياضي و خواندن سال گذشته دانش آموزان آنان به عنوان تجارب تبحري رياضي و خواندن و نمره هاي درسهاي رياضي و خواندن سال پنجم آنها به عنوان عملكرد رياضي و خواندن، از پرونده تحصيلي آنان استخراج شد. از روش آماري مدل سازي خطي سلسله مراتبي (HLM) براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد كه مدارس مختلف در كارآمدي جمعي با هم تفاوت معني دار دارند و تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن و وضعيت اجتماعي - اقتصادي دانش آموزان به صورت جداگانه پيش بينهاي پراكندگي كارآمدي جمعي در بين مدارس مي باشند، ولي به صورت همزمان واريانس اندكي از آن را تبيين مي كنند. همچنين، مدارس مختلف در عملكرد رياضي با هم تفاوت معني دار داشتند ولي در عملكرد خواندن تفاوت معني دار مشاهده نشد. علاوه بر اين، كارآمدي جمعي و وضعيت اجتماعي - اقتصادي پيش بينهاي پراكندگي عملكرد رياضي در بين مدارس نبودند، ولي تجارب تبحري رياضي پيش بين پراكندگي عملكرد رياضي در بين مدارس بود. |
كليد واژه: كارآمدي جمعي معلمان، تجارب تبحري رياضي، تجارب تبحري خواندن، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، عملكرد رياضي، عملكرد خواندن |
نسخه قابل چاپ |