پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:52 PM
3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي تابستان 1385; 13(2 (ويژه نامه علوم تربيتي)):55-76. |
مقايسه عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان پايه پنجم مشمول و غيرمشمول طرح تصويري رشد، با كنترل هوش، در شهر اهواز |
سپاسي حسين,مهرعلي زاده يداله,دهخدا منيژه |
هدف اين تحقيق مقايسه عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان پايه پنجم مشمول و غيرمشمول طرح تصويري رشد با كنترل هوش در شهر اهواز بود. بررسي نگرش آموزگاران مجري طرح رشد در زمينه تاثير فيلم آموزشي رياضي در عملكرد تحصيلي رياضيات هدف ديگر اين پژوهش را تشكيل داد. 491 دانش آموز پسر و دختر در دو گروه آزمايش و گواه (گروه، آزمايش n1=237، گروه گواه، n2=254) بطور تصادفي انتخاب گرديدند. همچنين، از كل آموزگاران مرد و زن مجري طرح رشد (n=104) درباره تاثير فيلم آموزشي نظر سنجي به عمل آمد. ابزارهاي اين تحقيق را 1) آزمون رياضي پايان نيمسال اول، 2) آزمون رياضي هماهنگ، 3) آزمون هوش ريون، 4) مقياس نگرش سنجي تشكيل داد. در اين تحقيق 9 فرضيه مورد بررسي قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين عملكرد رياضي دانش آموزان مشمول و غيرمشمول طرح تفاوت معني داري مشاهده نمي شود. ساير مقايسه ها نشان داد كه فقط دانش آموزان دختر مشمول طرح در مقايسه با ساير گروه ها عملكرد بهتري در درس رياضي داشتند. شايد اين تفاوت معني دار را بتوان به انگيزه و رضايت شغلي معلمان زن و نيز مديريت موثر مدارس دخترانه مشمول طرح نسبت داد. يافته هاي نگرش سنجي نشان داد كه بين سابقه كار و نگرش آموزگاران درباره تاثير فيلم آموزشي رابطه معكوس و معني داري وجود دارد. بين ميزان تحصيلات و جنسيت آموزگاران و نگرش آنان به تاثير فيلم آموزش در عملكرد تحصيلي رياضيات دانش آموزان رابطه معني داري مشاهده نشد. بين امكانات و تجهيزات و نگرش آموزگاران درباره تاثير فيلم آموزشي رابطه مثبت مشاهده گرديد. بنابراين پيشنهاد مي شود كه سازمان آموزش و پرورش به منظور افزايش كارايي طرح تصويري رشد اهداف اين روش تدريس جديد را مورد بازبيني دقيق قرار دهد. |
كليد واژه: فيلم آموزشي،عملكرد تحصيلي، رسانه هاي تصويري، آزمون رياضيات |
نسخه قابل چاپ |