پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:51 PM
6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1385; 13(3 (ويژه نامه روانشناسي)):135-162. |
مقايسه سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان پايه اول فاقد و واجد مادر در دبيرستانهاي اهواز با كنترل حمايت اجتماعي و هوش دانش آموزان |
نيسي عبدالكاظم,شكركن حسين,شهني ييلاق منيجه,سپهوند محمدعلي |
هدف اصلي اين پژوهش مقايسه سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان واجد و فاقد مادر پايه اول دبيرستانهاي شهرستان اهواز با كنترل حمايت اجتماعي و هوش دانش آموزان مي باشد. حجم نمونه در اين پژوهش شامل 300 دانش آموز پسر و دختر (150 دانش آموز فاقد مادر و 150 دانش آموز واجد مادر) پايه اول دبيرستان بود كه به طور تصادفي از بين دبيرستانهاي نواحي چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه سلامت رواني (GHQ)، پرسشنامه حمايت اجتماعي (SSI)، آزمون شخصيتي كاليفرنيا (CTP)، ماتريسهاي پيشرونده ريون، معدل پايان سال تحصيلي و پرسشنامه توصيف آزمودني (محقق ساخته) بودند. نتايج تحقيق نشان دادند كه فقدان مادر مي تواند سلامت رواني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان را تحت تاثير قرار دهد و مخصوصا دختران فاقد مادر را به افسردگي وخيم دچار سازد اما بر سازگاري فردي – اجتماعي آنان تاثير سويي نداشته است. همچنين، هوش و حمايت اجتماعي در اين ميان نقشي بر عهده داشته اند. |
كليد واژه: عملكرد تحصيلي، سلامت رواني، سازگاري فردي – اجتماعي، حمايت اجتماعي، هوش و فقدان مادر |
نسخه قابل چاپ |