0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:48 PM

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1385; 13(4(ويژه نامه علوم تربيتي)):127-142.
 
اشاعه نوآوري و پديده يادگيري الکترونيکي
 
رحيمي دوست غلام حسين,رضوي سيدعباس
 
 
 

در اين مقاله از نظريه اشاعه نوآوريها به عنوان روشي جهت بررسي و بازبيني نوآوريهاي آموزشي استفاده شده است. بر مبناي نظريه اشاعه نوآوريها يک نوآوري ابتدا توسط پيشگامان اقتباس مي شود چنانچه نتايج کاربرد و يا استفاده از اين نوآوري مثبت باشد مورد توجه ديگر افراد نيز قرار مي گيرد. همچنانکه يک نوآوري افراد بيشتري را به خود جلب مي کند شمار افراد باقي مانده که نوآوري را اقتباس نکرده اند کمتر مي شود در نتيجه نرخ اقتباس کمتر مي شود تا اينکه يک نوآوري جديد جاي نوآوري قبلي را بگيرد. بررسي تاريخچه نوآوريهاي آموزشي در چند دهه قبل بيانگر اين ست که نمودار اشاعه نوآوريهاي معروفي همچون آموزش برنامه اي و تلويزيون آموزشي شکلي همچون زنگوله داشته اند. در اقع در طي يک چرخه در مرحله اي اين نوآوريها در اوج اقتباس بوده اند ولي بعد از مدتي ميزان اقتباس کمتر شده است. نگاهي به نوآوري جديد يادگيري الکترونيکي که چند سالي است ظهور کرده بيانگر پيروي از الگوهايي است که سالها پيش ديگر نوآوريها، آموزش برنامه اي و تلويزيون آموزشي، تجربه کرده بودند. واقعيتي که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژه هاي يادگيري الکترونيکي علي رغم آنکه خيلي زود توجه زيادي را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول مي باشند.

 
كليد واژه: اشاعه نوآوري، يادگيري الکترونيکي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژي آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها