پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:48 PM
7 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1386; 14(1-2 (ويژه نامه روان شناسي)):149-166. |
بررسي روابط ساده و چندگانه هدف هاي چهارگانه پيشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان پسر سال اول دبيرستان هاي شهرستان ايذه |
قلي زاده مظفر,شكركن حسين,شكركن حسين,حقيقي جمال |
در اين پژوهش روابط ساده و چند گانه هدف هاي چهارگانه پيشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان پسر سال اول دبيرستان هاي شهرستان ايذه مورد بررسي قرار گرفت. نمونه اين تحقيق شامل 381 دانش آموز بودند که به صورت تصادفي مرحله اي انتخاب شدند. در اين پژوهش از خرده مقياس هاي اهداف تبحرگرا، عملکرد گرا و عملکرد گريز از مجموعه الگوهاي يادگيري سازگار (PALS)، خرده مقياس هدف تبحرگريز از مجموعه مقياس هاي اهداف پيشرفت اندرو، اليوت، هولي و مک گرگور (2001) و همچنين پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز به عنوان ابزارهاي تحقيق استفاده شده است. بررسي نتايج حاصل نشان داد که بين هدف تبحرگرا و اضطراب امتحان همبستگي منفي معني دار، بين هدف تبحرگريز و اضطراب امتحان همبستگي مثبت معني دار وجود دارد و بين اهداف عملکرد گرا و عملکرد گريز با اضطراب امتحان همبستگي معني داري وجود ندارد. در ضمن هر چهار متغير اهداف تبحرگرا، تبحر گريز، عملکرد گرا و عملکرد گريز با عملکرد تحصيلي همبستگي مثبت دارد. همچنين، نتايج حاصل از تحليل رگرسيون با روش ورود مکرر، نشان داد که ضريب چند متغيري براي ترکيب خطي متغيرهاي اهداف چهارگانه پيشرفت با اضطراب امتحان دانش آموزان معني دار است. ضمنا، نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که از ميان متغيرهاي اهداف چهارگانه پيشرفت به عنوان متغيرهاي پيش بين، تنها متغيرهاي اهداف تبحرگرا و تبحرگريز پيش بيني کننده اضطراب امتحان و متغيرهاي اهداف تبحرگرا و عملکرد گريز پيش بيني کننده عملکرد تحصيلي مي باشند. |
كليد واژه: هدف گرايي تبحرگرا، هدف گرايي تبحرگريز، هدف گرايي عملکرد گراَ، هدف گرايي عملکرد گريز، اضطراب امتحان |
نسخه قابل چاپ |