پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:47 PM
3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1386; 14(1-2 (ويژه نامه روان شناسي)):57-82. |
رابطه باورهاي انگيزشي با رويکردهاي يادگيري در ميان جمعي از دانشجويان رشته پزشکي و مهندسي دانشگاههاي شيراز |
سيف ديبا,خير محمد |
هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه باورهاي انگيزشي جمعي از دانشجويان دانشگاههاي شيراز با رويکردهاي يادگيري آنان بود. بدين منظور 183 دانشجوي سال سوم از دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشکي شيراز (61 زن و 123 مرد) با ميانگين سني 22 سال از رشته هاي پزشکي (89 نفر) و مهندسي برق و مکانيک (94 نفر) به عنوان آزمودني برگزيده شدند. به منظور سنجش باورهاي انگيزشي در 6 مولفه، يعني خودکارآمدي، ارزش تکليف، اضطراب امتحان، جهت گيري دروني هدف، جهت گيري بيروني هدف و باورهاي کنترل درباره يادگيري، از "پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري" استفاده به عمل آمد. رويکردهاي يادگيري به وسيله «پرسشنامه رويکردهاي مطالعه" در سه مولفه، يعني رويکرد عميق، سطحي و راهبردي، مورد سنجش قرار گرفت. در پژوهش حاضر، اعتبار سازه اي اين پرسشنامه ها به روش تحليل عاملي با چرخش واريمکس انجام شد و ضرايب آلفاي کرونباخ نشان از همساني دروني مولفه هاي آنها داشت. رابطه 6 مولفه انگيزشي با هر يک از رويکردهاي يادگيري، به طور جداگانه در رشته پزشکي و مهندسي، از طريق تحليل رگرسيون مرحله اي، مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصل نشانگر آن بود که روابطي پيچيده بين باورهاي انگيزشي و رويکردهاي يادگيري برقرار است، که الگوي اين روابط در ميان دانشجويان پزشکي و مهندسي يکسان نمي باشد. اين يافته ها با توجه به نتايج مطالعات پيشين و نظريه هاي مربوط، مورد بحث قرار گرفت و از تلويحات تربيتي آن سخن به ميان آمد. |
كليد واژه: ارزش تکليف، خودکارآمدي، اضطراب امتحان، جهت گيري هدف، رويکردهاي يادگيري |
نسخه قابل چاپ |