0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:46 PM

 2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1386; 14(1-2 (ويژه نامه روان شناسي)):27-56.
 
نقش عوامل شناختي، شخصيتي، سابقه خانوادگي و فشار رواني در پيش بيني اختلال وسواسي - اجباري
 
مهرابي زاده هنرمند مهناز,داوودي ايران,شكركن حسين,نجاريان بهمن
 
 
 

هدف پژوهش حاضر بررسي نقش عوامل شناختي (شامل باورهاي ناکارآمد، تفسير مزاحمت هاي ذهني، تمايل به فرونشاني افکار، توانايي ادراک شده کنترل فکر و راهکارهاي کنترل فکر)، صفات شخصيتي، سابقه خانوادگي و فشار رواني در پيش بيني ابتلا به اختلال وسواسي - اجباري بود. 103 آزمودني مبتلا به اختلال وسواسي - اجباري و 103 آزمودني غيرباليني در اين پژوهش شرکت داشتند. ابزارهاي پژوهش عبارت بودند از: برنامه مصاحبه براي اختلالات اضطرابي در DSM-IV- نسخه تمام عمر، پرسشنامه باورهاي وسواسي، سياهه تفسير مزاحمت هاي ذهني، سياهه فرونشاني خرس سفيد، پرسشنامه کنترل فکر، پرسشنامه توانايي کنترل فکر، سياهه پنج عاملي شخصيتي نئو، مقياس رويدادهاي زندگي و پرسشنامه اطلاعات شخصي. نتايج تحليل مميز همزمان نشان داد که به کمک متغيرهاي فوق مي توان ابتلا به اختلال وسواسي - اجباري را پيش بيني نمود. تابع حاصل 58% واريانس تفاوت ها گروه ها را تبيين مي کند. اين تابع 87.9% از افراد دو گروه را به درستي به گروه هاي خود منتسب مي کند. تحليل مميز گام به گام نيز نشان داد که به ترتيب متغيرهاي تمايل به فرونشاني افکار، سابقه خانوادگي، برونگرايي، استفاده از راهکار تنبيه براي کنترل فکر، وظيفه شناسي، باورهاي ناکارآمد در حيطه کمال گرايي / قطعيت و صفت شخصيتي توافق بيش از ساير متغيرها در تمايز دو گروه سهيم هستند.

 
كليد واژه: اختلال وسواسي - اجباري، باورهاي ناکارآمد، تفسير افکار مزاحم، فرونشاني افکار، توانايي کنترل فکر، راهکارهاي کنترل فکر، صفات شخصيتي، سابقه خانوادگي، فشار رواني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها