پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:46 PM
3 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1386; 14(3 (ويژه نامه علوم تربيتي)):45-62. |
بررسي عوامل موثر بر مشاركت والدين دانش آموزان در امور مدرسه اي دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربايجان شرقي |
يزدخواستي بهجت,عباس زاده محمد |
مدرسه يكي از نهادهاي مهم آموزشي و تربيتي است كه نيازمند مشاركت فعال اولياي دانش آموزان مي باشد. به همين خاطر، تحقيق حاضر با هدف شناسايي عوامل موثر بر مشاركت اولياي دانش آموزان در فرايندهاي آموزشي و پرورشي فرزندانشان در مقطع متوسطه استان آذربايجان شرقي (سال تحصيلي (1384-1385، با تعداد جامعه آماري 204344 و نمونه انتخابي 600 نفر، به شيوه پيمايشي انجام يافته است. براي تبيين مشاركت، از تئوري هايي نظير تئوري وروم، كاپلان، مك فارلند، فيش باين و آيزين، هومنز، مازلو و نتايج تحقيقات پيشين، استفاده شده است. نتايج تحليل هاي چند متغيري رگرسيوني نشان داد كه متغير وابسته (ميزان مشاركت)، بيش از هر متغير ديگري، از عامل رواني تاثير پذيرفته است. بعد از اين متغير، به ترتيب، متغيرهاي ساختاري، درآمد، عامل رسانه اي و سن بر ميزان مشاركت، تاثيرگذار بوده اند. |
كليد واژه: مشاركت والدين، دبيرستان، عوامل ساختاري، نگرشي، رواني |
نسخه قابل چاپ |