پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:45 PM
5 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1386; 14(4 (ويژه نامه علوم تربيتي)):101-132. |
ارزيابي عملكرد شوراهاي آموزش و پرورش استان در فراهم ساختن زمينه نظارت مردم بر آموزش و پرورش |
نصر احمدرضا*,عابدي احمد,كريمي صديقه,گمينيان وجيهه,شكوهنده ليلا,باقري زهره |
* دانشگاه اصفهان |
هدف پژوهش حاضر، بررسي عملكرد شوراهاي آموزش و پرورش در زمينه فراهم كردن بستر مناسب براي نظارت مردم بر آموزش و پرورش و شناسايي موانع انجام اين وظيفه مي باشد كه در قالب پنج سوال مطرح شده است. جامعه آماري اين پژوهش، اعضاي شوراهاي آموزش و پرورش استان ها، شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش كشور طي سال هاي 81 تا 83 است. از ميان آنها، تعداد 41 نفر از اعضاي شوراي آموزش و پرورش استان هاي خوزستان، مازندران، آذربايجان شرقي، كردستان، كرمان و اصفهان و تعداد 313 نفر از اعضاي شوراهاي آموزش و پرورش شهرستان و مناطق استان هاي فوق به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. همچنين كليه صورتجلسات و مصوبات 29 استان كشور طي دو سال مذكور مورد بررسي قرار گرفته است. در اين پژوهش از سه ابزار فهرست وارسي تحليل محتوا، مصاحبه و پرسشنامه براي جمع آوري اطلاعات استفاده شده است. نتايج اين پژوهش حاكي است، در مجموع شوراهاي آموزش و پرورش در فراهم كردن زمينه نظارت مردم بر آموزش و پرورش، عملكرد ضعيفي داشته اند. از جمله دلايل آن، فعال نبودن انجمن اوليا و مربيان، تاثير مشكلات مالي، عدم آگاهي از وجود شورا، ضعف راهكارهاي قانوني و دستورالعمل هاي اجرايي، ديدگاه غلط مسوولان، تمركزگرايي، ضعف فرهنگ نظارت و فاصله ميان آموزش و پرورش و ساير بخش هاي جامعه بوده است. شوراها مي توانند با استفاده از فرصت هايي مانند وجود انجمن اوليا و مربيان در مدارس، حضور نمايندگان مردم و دولت در شورا و قوانين موجود در آموزش و پرورش، امكان نظارت هر چه بيشتر مردم بر آموزش و پرورش را فراهم كنند. |
كليد واژه: شوراي آموزش و پرورش، عملكرد، نظارت مردم |
نسخه قابل چاپ |