پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:45 PM
بررسي اصل عقلانيت در منابع اسلامي و استلزامات تربيتي آن |
صفايي مقدم مسعود,رشيدي عليرضا,پاك سرشت محمدجعفر |
تعيين جايگاه عقل و عقلانيت در نظامهاي تربيتي يکي از کارهاي اساسي در حوزه فلسفه تعليم و تربيت است. در اين نوشتار تلاش شده است تا بر مبناي آموزه هاي اسلامي موقعيت عقل را در يک نظام تربيتي اسلامي معلوم کنيم. براي اين منظور توضيح داده شده که اولا عقل به اعتبار منشا و متعلق هاي مختلف وجوه متفاوتي دارد؛ و ثانيا تعيين اين وجوه براي تعيين چيستي و جايگاه عقلانيت در ادبيات اسلامي اهميت دارد. علاوه بر آن، گفته شده است که داشتن درک کافي از ماهيت عقل در گرو پاسخگويي به برخي از سوالاتي است که نظريه هاي مختلف معمولا به آن ها توجه داشته اند. برخي از اين سوالات عبارتند از: امکانات و محدوديت هاي عقل، ماهيت فردي و اجتماعي عقل، نسبت و ارتباط عقل با احساس و عاطفه از سويي، و عمل و بخصوص عمل اخلاقي از سوي ديگر. در پايان با تاکيد بر برخي ويژگي هاي اساسي عقل که حاصل پاسخ به سوالات فوق است، به برخي از استلزامات تربيتي منبعث از آن ديدگاه درباره عقل، در قالب روش و برنامه، اشاره شده است. |
كليد واژه: عقلانيت، اسلام، استلزامات تربيتي، روش تعليم و تربيت، برنامه تعليم و تربيت |
نسخه قابل چاپ |