پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:45 PM
8 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار و تابستان 1386; 14(1-2 (ويژه نامه روان شناسي)):167-194. |
بررسي شيوع کودک آزاري و پيش بيني اين متغير از طريق سلامت عمومي والدين، سازگاري، عزت نفس و عملکرد تحصيلي دانش آموز و متغيرهاي جمعيت شناختي در دانش آموزان دختر آزارديده و عادي دوره راهنمايي شهر اهواز |
شهني ييلاق منيجه,ميكاييلي نيلوفر,شكركن حسين,حقيقي جمال |
در پژوهش حاضر ميزان شيوع کودک آزاري در دخترهاي دوره راهنمايي شهر اهواز بررسي شده است. همچنين، سلامت عمومي والدين، سازگاري، عزت نفس و عملکرد تحصيلي دانش آموز و متغيرهاي جمعيت شناختي خانواده به عنوان پيش بين هاي کودک آزاري در دانش آموزان دختر آزار ديده و عادي دوره راهنمايي شهر اهواز بررسي شده است. فرضيه کلي تحقيق عبارت بود از: ترکيب خطي سلامت عمومي والدين، سازگاري، عزت نفس و عملکرد تحصيلي دخترهاي دوره راهنمايي و ويزگي هاي جمعيت شناختي خانواده کودک آزاري را پيش بيني مي کند. در اين پژوهش سه نوع نمونه، 350 نفر در مرحله اعتباريابي، 2000 نفر در مرحله شيوع و 400 نفر (200 نفر آزارديده و 020 نفر عادي)، در مرحله آزمون فرضيه ها، شرکت داشتند، که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده و چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي تحقيق شامل پرسشنامه هاي ضربه کودکي (CTQ)، سلامت عمومي (GHQ)، سازگاري دانش آموز (SAI)، عزت نفس کوير اسميت و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي محقق ساخته مي باشند. از معدل نيز به عنوان ملاک عملکرد تحصيلي استفاده شد. براي تحليل داده ها علاوه بر روش هاي آماري توصيفي، روش تحليل مميز نيز به کار رفت. بر اساس نتايج حاصل، حدود 18 درصد آزمودني ها در معرض کودک آزاري بالاتر از متوسط قرار گرفته اند. همچنين، کودک آزاري را مي توان از روي متغيرهاي سلامت عمومي والدين، سازگاري، عزت نفس و عملکرد تحصيلي دانش آموز و متغيرهاي جمعيت شناختي پيش بيني نمود. |
كليد واژه: کودک آزاري، شيوع، سلامت عمومي، سازگاري، عزت نفس، عملکرد تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |