0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:44 PM

 6 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي پاييز 1386; 14(3 (ويژه نامه علوم تربيتي)):117-134.
 
اضطراب استفاده از منابع كتابخانه اي و منابع الكترونيك در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و رابطه آن برخي عوامل جمعيت شناسي
 
خديوي شهناز*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه اصفهان
 
 

اضطراب كتابخانه اي يكي از موانع پيشرفت تحصيلي دانشجويان در دانشگاههاي مختلف دنيا شناخته شده و در اين زمينه پژوهش هاي متعددي صورت گرفته است. مقاله حاضر،‌ نتيجه پژوهشي در همين زمينه در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان مي باشد كه بر روي نمونه اي شامل 280 نفر دانشجوي دختر و پسر انجام گرفته است. اين افراد از دانشكده هاي هفت گانه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به طور تصادفي انتخاب گرديدند. پرسشنامه محقق ساخته داراي سه بخش بود كه بخش اول آن بر اساس پرسشنامه اضطراب كتابخانه اي باستيك و دو بخش ديگر آن با مطابقت دادن با محيط فرهنگي دانشگاههاي ايران تنظيم گرديد. سوالات بخش اضطراب منابع الكترونيك و سوالات بخش آشنايي با كامپيوتر بر اساس سوالات مورد نياز محيط دانشگاهي ايران تهيه گرديد. پرسشنامه اضطراب كتل نيز براي تعيين اضطراب كلي مورد استفاده قرار گرفت. پس از تجزيه و تحليل پاسخ هاي دانشجويان با استفاده از نرم افزار spss، مشخص شد كه ميزان آشنايي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با منابع الكترونيك و ميزان آشنايي آنها با كاربرد كامپيوتر پايين تر از حد معيار است، اما ميزان اضطراب كتابخانه اي و منابع الكترونيك در ميان آنها در حد معمول است. مواردي از قبيل سيستم كتابخانه، نقش عوامل دموگرافيك (مانند: سن، جنسيت) و آشنايي قبلي با كامپيوتر در ارتباط با اين موضوع نيز در اين مقاله مورد بررسي قرار گرفته است.

 
كليد واژه: اضطراب كتابخانه اي، اضطراب رايانه اي (كامپيوتر هراسي)، اضطراب منابع الكترونيك، دانشگاه
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها