پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 6:43 PM
2 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي زمستان 1386; 14(4 (ويژه نامه علوم تربيتي)):21-46. |
بررسي تاثير روش هاي مختلف سنجش (تشريحي يا چند گزينه اي) بر رويكردهاي مطالعه و راهبردهاي آماده شدن براي امتحان در دانشجويان با پيشرفت تحصيلي بالا و پايين |
فتح آبادي جليل*,سيف علي اكبر |
* دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه شهيد بهشتي |
هدف از انجام پژوهش حاضر نشان دادن تاثير دو روش متداول سنجش كلاسي (تشريحي و چهارگزينه اي) بر رويكردهاي مطالعه و راهبردهاي آماده شدن براي امتحان در دانشجويان با پيشرفت تحصيلي بالا و پايين بوده است. براي انجام اين پژوهش تعداد 332 نفر از دانشجويان با پيشرفت تحصيلي بالا و پايين در رشته هاي روان شناسي و مديريت آموزشي دانشگاههاي شاهد و آزاد اسلامي اراك شركت داشتند. براي جمع آوري اطلاعات مربوط به رويكردهاي مطالعه دانشجويان از پرسشنامه رويكردها و مهارت هاي مطالعه براي دانشجويان (ASSIST) و براي اندازه گيري راهبردهاي آماده شدن براي امتحان از پرسشنامه محقق ساخته اي با همين نام استفاده شد. داده هاي مربوط به اين متغيرها در دو نوبت پيش آزمون و پس آزمون در ابتدا و انتهاي ترم تحصيلي جمع آوري شد. معدل واحدهاي درسي گذرانده شده دانشجويان نيز به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي مورد استفاده قرار گرفت. براي تحليل داده ها از روش هاي آماري MANCOVA و ANCOVA استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه استفاده از امتحان هاي تشريحي دانشجويان را به سمت رويكرد عمقي مطالعه و استفاده از امتحان هاي چند گزينه اي آنها را به سمت رويكرد سطحي مطالعه سوق مي دهد. در تعامل بين سطوح متغيرهاي روش سنجش و پيشرفت تحصيلي، تعامل روش سنجش تشريحي و سطح پيشرفت تحصيلي بالا در مقايسه با ساير شكل هاي تعامل متغيرهاي مذكور، باعث مي شود كه دانشجويان رويكرد عمقي تري در مطالعه داشته باشد. |
كليد واژه: سنجش تشريحي و چند گزينه اي، رويكرهاي يادگيري، رويكرد سطحي، رويكرد عمقي مطالعه، راهبردهاي آماده شدن براي امتحان، پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |