0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391  6:42 PM

 4 : مجله علوم تربيتي و روانشناسي بهار 1387; 15(1 (ويژه نامه روان شناسي)):81-98.
 
مقايسه دانشجويان با سطوح مختلف عزت نفس از لحاظ سبك هاي مقابله با استرس
 
مسعودنيا ابراهيم*
 
* جامعه شناسي پزشكي دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه يزد
 
 

شناخت عوامل اثرگذار بر واكنش ها در مقابل رويدادهاي استرس زا، نقش به سزايي در مديريت و كنترل استرس دارد و همواره يكي از موضوعات عمده در مطالعات مرتبط به رفتارشناسي مقابله بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعيين تفاوت در سبك ها و واكنش هاي مقابله افراد با توجه به سطح عزت نفس انجام شده است. اين مطالعه با روش پيمايشي و به صورت مقطعي انجام شده است. داده هاي مطالعه حاضر از 373 نفر از دانشجويان دانشاگه يزد ( 140 مرد و 233 زن) كه با روش نمونه گيري طبقه اي متناسب، در خردادماه 1385 از هفت دانشكده انتخاب شده بودند، گرد آوري شد. اين پاسخگويان، سپس به پرسش هاي مقياس سبك هاي مقابله (CSS) و نسخه اصلاح شده مقياس عزت نفس روزنبرگ پاسخ دادند. تفاوت معني داري بين افراد با سطوح مختلف عزت نفس، در زمينه سبك هاي مقابله به طور كلي (p<0.001) و نيز عامل هاي ارزيابي مجدد / سازگاري  (p<0.001)، مقابله اجتنابي (p<0.001)‌، مقابله مساله مدار  (p<0.001)، مقابله هيجان مدار  (p<0.001)، و خويشتنداري (p<0.01) مشاهده شد. در حالي كه پژوهش هاي پيشين، استفاده بالاتر افراد با عزت نفس پايين از برخي سبك هاي مقابله هيجاني، يعني مقابله هيجان مدار و ارزيابي مجدد / سازگاري را نشان داده بودند، نتايج پژوهش حاضر استفاده بيشتر افراد با سطح عزت نفس بالا از سبك هاي مقابله هيجان مدار و ارزيابي مجدد / سازگاري را نشان داده است.

 
كليد واژه: استرس، سبك هاي مقابله، عزت نفس
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها