پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:27 PM
4 : فصلنامه تعليم و تربيت بهار 1384; 21(1 (مسلسل 81)):113-130. |
|
بررسي مهارت هاي خواندن و املا در دانش آموزان عادي فارسي زبان كلاس اول آموزش ديده با روش تركيبي |
|
شيرازي طاهره سيما,نيلي پور رضا,مهري آذر |
|
|
در اين پژوهش، ميزان مهارت دانش آموزي كلاس اول آموزش ديده با روش تركيبي "آوا - كلمه محور" در مسير خواندن آوايي و مسير واژگاني مستقيم (كل خواني) ارزيابي مي شود.
پژوهش حاضر در ابتداي كلاس دوم ابتدايي بر روي 100 نفر آزمودني كه به صورت تصادفي ساده از ميان دانش آموزان عادي پسر و دختر مدارس تهران انتخاب شده بودند، به روش مشاهده اي - مقطعي اجرا شد. تكاليف مورد نظر اين پژوهش شامل خواندن متن ناآشنا، كلمات بي قاعده شبه واژه ها و املا بود كه با توجه به اهداف اين پژوهش توسط محققان و با استفاده از واژگان كتاب فارسي كلاس اول ابتدايي ساخته شده اند.
بر اساس نتايج به دست آمده، كنش آزمودني ها در تكليف خواندن متن، شبه واژه و كلمات بي قاعده، طبيعي بود (بين 3 تا 4 خطا) اما سرعت آنان در خواندن كلمات بي قاعده كند و حدود دو ثانيه براي هر كلمه بود كه مي تواند نشان گر آن باشد كه آزمودني ها قادر به استفاده صحيح از مسير آوايي بودند اما در استفاده از مسير كل خواني، چندان تبحري نداشتند. ميانگين نمره املاي آزمودني ها نسبت به نمره خواندن آن ها بسيار كمتر و در سطح (a=0.01) معنادار بود. همچنين، امتياز دختران در تكاليف خواندن متن، خواندن كلمات بي قاعده و املا - بر خلاف تكليف شبه واژه ها - به طور معناداري (a=0.01) بيشتر از امتياز پسران بود.
|
|
كليد واژه: خواندن، املا، شبه واژه، كلمه بي قاعده، مسير آوايي، كل خواني |
|
|
نسخه قابل چاپ
|