0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:25 PM

 2 : فصلنامه تعليم و تربيت  بهار 1384; 21(1 (مسلسل 81)):39-88.
 
بررسي نتايج مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن پرلز 2001PIRLS
 
كريمي عبدالعظيم*
 
 
 

مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن (PIRLS) مطالعه اي تطبيقي در زمينه "مهارت خواندن" كودكان است كه توسط انجمن بين المللي ارزيابي پيشرفت تحصيلي (IEA) انجام شده است. در اين مطالعه، سي و پنج كشور شركت كننده ميزان سواد خواندن را در دانش آموزان دو پايه بالاتر كه بيشترين تعداد 9 ساله را در ميان خود دارند، مورد ارزيابي قرار دادند. اين سن در بيشتر كشورها دانش آموزان پايه چهارم را در بر مي گيرد (در ايران نيز پايه چهارم مورد ارزيابي قرار گرفت). مطالعه پرلز 2001 اطلاعاتي تطبيقي را درباره سواد خواندن در ميان دانش آموزان پايه چهارم ارايه مي دهد. همچنين به مطالعه عوامل مختلفي كه با يادگيري سواد خواندن در دانش آموزان مرتبط است، مي پردازد. يافته هاي اين مطالعه نشان مي دهد كه:
عملكرد دانش آموزان ايراني در مقايسه با ساير كشورهاي شركت كننده به طور معناداري پايين تر از ميانگين بين المللي (500) است.
عملكرد دانش آموزان ايراني در متون ادبي بهتر از متون اطلاعاتي است.
متوسط عملكرد دانش آموزان ايراني در نمره كل و متون اطلاعاتي شبيه به هم و بهتر از سه كشور كويت، مراكش و بليز است؛ در متون ادبي وضعيت بهتري را نشان مي دهد؛ يعني، نتايج آن از چهار كشور (آرژانتين، كويت، مراكش، بليز) بالاتر است.
بالاترين عملكرد (به ترتيب) متعلق به كشورهاي سوئد، هلند و انگلستان است.
در اين گزارش، خلاصه اي از يافته هاي ملي و بين المللي مطالعه پرلز 2001 ارايه مي شود و سپس، متغيرهاي موثر و عوامل مرتبط با سواد خواندن مورد تحليل و تفسير قرار مي گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها