0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:24 PM

 5 : فصلنامه تعليم و تربيت  بهار 1385; 22(1 (مسلسل 85)):135-159.
 
پژوهش در تعليم و تربيت ماهيت، نيازها و اولويت ها
 
كيوز جي پي,مك كنزي پي ا
 
 
 

بررسي ماهيت فرايند پژوهش هاي آموزشي، كار بست يافته هاي پژوهشي، و نيز روش هاي تعيين نيازها و اولويت هاي پژوهشي، محورهاي اصلي اين مقاله را تشكيل مي دهند. گرايش به انجام پژوهش هاي پراكنده و فاقد يك نظريه منسجم و يكپارچه عليرغم نياز مبرم به پژوهش هاي بنيادي در رشته هاي علمي و مربوط و وابسته از جمله مسايل و مشكلات مربوط به اين حوزه قلمداد شده است. عدم انعطاف جهت گيري هاي پژوهشي و نيز ناتواني در پاسخگويي به تحولات سريع و روزافرون آتي، عمده مخاطراتي هستند كه بر تهيه و تنظيم ليستي از اولويت ها مترتب مي باشند.
كاركردها و نقش هاي پژوهشي در آموزش و پرورش، برون داده ها و نتايج پژوهش در آموزش و پرورش، ماهيت كنش اجتماعي، ارزشيابي و پژوهش هاي آينده، مباحثي هستند كه ماهيت پژوهش هاي آموزشي را توصيف و تبيين مي كنند. در فراز ديگري از اين مقاله، عوامل تاثيرگذار بر مسير و جهت پژوهش ها شناسايي و معرفي شده اند كه از ميان عوامل متعدد مي توان به سه عامل: پاسخ به مسايل بحراني، تاثير تكنولوژي بر پژوهش و عمل، و نيز ايده هاي جديد و ديدگاههاي تازه ملهم از حوزه هاي موضوعي ديگر؛ اشاره كرد. در بحث تعيين اولويت ها، ضمن تاكيد بر ضرورت تعيين اولويت ها در سطوح مختلف، معيارهايي كه در همه سطوح مذكور كاربرد دارند مشخص شده اند. نيازهاي اجتماعي و اقتصادي، برابري و عدالت اجتماعي، نيازهاي حرفه اي، نقاط قوت پژوهش هاي موجود، پيشرفت ها در حوزه پژوهش، فاصله ها و شكاف هاي مهم از جمله اين معيارها هستند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها