0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:23 PM

 4 : فصلنامه تعليم و تربيت  بهار 1385; 22(1 (مسلسل 85)):107-133.
 
ارزيابي ميزان تحقق اهداف برنامه معلم پژوهنده
 
چايچي پريچهر,گويا زهرا,مرتاضي مهرباني نرگس,ساكي رضا
 
 
 

به منظور ارتقاي مهارت هاي پژوهشي در ميان معلمان و به تبع آن در ميان دانش آموزان و تشويق معلمان و كارگزاران آموزشي به انجام پژوهش حين عمل براي شناسايي مشكلات فرآيند ياددهي- يادگيري و بهبود كيفيت اين فرآيند، برنامه اي تحت عنوان «معلم پژوهنده» توسط پژوهشكده تعليم و تربيت طراحي و از سال 1375 در سراسر كشور اجرا گرديد. و از برگزيدگان اولين دوره اين برنامه در ارديبهشت ماه سال 1376 در هفته معلم، با حضور وزير وقت آموزش و پرورش تقدير به عمل آمد. آمار نشان مي دهد كه تعداد شركت كنندگان در اين برنامه هر ساله افزايش داشته و سير صعودي را طي كرده است. با توجه به نقش و جايگاه پژوهش حين عمل در رشد حرفه اي معلمان و همچنين جديد بودن تجربه اجراي اين برنامه در نظام آموزشي ايران، شوراي سياست گذاري برنامه معلم پژوهنده مقرر نمود كه در مورد وضعيت موجود و نحوه تاثيرگذاري آن بر عملكرد معلمان مطالعه اي به عمل آيد. در راستاي اين پيشنهاد، پژوهشكده تعليم و تربيت با طراحي و اجراي مطالعه اي برنامه مذكور را از جهات مختلف مانند ميزان تحقق اهداف آن، مورد ارزيابي قرار داد. پژوهشگران اين تحقيق، با اين تفكر كه ويژگي پژوهش حين عمل، درگير شدن با عمل تدريس و بهبود عمل تدريس و فرآيند ياددهي- يادگيري است، اهداف تحقيق و سوال هاي تحقيق را تبيين كردند.
در اين مقاله كه برگرفته از نتايج اين پژوهش است، پس از معرفي اهداف، سوال ها، جامعه آماري، ابزارها و چارچوب نظري اين پژوهش، نتايج حاصل از آن ها ارايه مي گردد و در پايان، راهكارهاي كوتاه مدت و بلند مدت براي كارآمدتر شدن برنامه معلم پژوهنده معرفي مي شود.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها