0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:23 PM

 3 : فصلنامه تعليم و تربيت  بهار 1385; 22(1 (مسلسل 85)):65-106.
 
پژوهش هاي آموزشي و چالش هاي فراروي
 
ساكي رضا*
 
* پژوهشكده تعليم و تربيت
 
 

استفاده از پژوهش درتحليل، طراحي، اجرا و ارزش يابي فعاليت هاي سازماني از ديرباز مورد توجه مديران در اغلب سازمان ها بوده است. با تدارك برنامه هاي پژوهشي در درون سازمان ها، اطلاعات و دانش مورد نياز براي تصميم گيري اثر بخش در ابعاد مختلف فراهم مي شود، به ويژه در سازمان هايي با اهداف و وظايف پيچيده، بهره گيري از پژوهش در هدايت فعاليت ها بيش از پيش مورد توجه است. پژوهش در سازمان ها اصولا در مسير پشتيباني از فعاليت هاي به سازي سازماني صورت مي پذيرد. اين موضوع با شناسايي ماهيت ابعاد و، مولفه هاي سازماني و عوامل موثر بر آن ها محقق مي گردد. پژوهش بر حسب ظرفيتي كه در توليد دانش و اطلاعات پيرامون موضوعات و مسايل سازماني دارد، عامل معتبر تري براي هدايت كوشش هاي معطوف به فعاليت به سازي سازماني است و از اين منظر پايه فعاليت هاي به سازي در سازمان ها به شمار مي آيد.
در سازمان هاي آموزشي نيز پژوهش جايگاه ويژه اي دارد. آموزش و پرورش هم در بعد تحليل و طراحي برنامه ها و هم در اجرا و ارزش يابي از آن ها عموما با فضاي پيچيده اي رو در رو است. پژوهش اين پيچيدگي براي مديران و برنامه ريزان آموزشي قابل فهم مي سازد و از اين رو تصميم گيري را در اين حوزه كارآمدتر مي كند. با تكيه بر يافته هاي پژوهشي امكان تدارك مناسب فعاليت ها در سطوح مختلف و در جهت نيل به اهداف آموزشي، بيش از پيش فراهم مي شود.
اين مقاله مي كوشد با معرفي اهم مسايل جاري حوزه پژوهش در آموزش و پرورش،- با تاكيد ويژه بر ايران- فرصتي را براي جلب توجه صاحب نظران و مسوولان نسبت به آن ها فراهم سازد تا پژوهش بتواند با نيل به كارآمدي، با تمامي ظرفيت خود در مسير اصلاح نظام هاي آموزشي قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها