پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:23 PM
4 : فصلنامه تعليم و تربيت تابستان 1385; 22(2 (مسلسل 86)):125-137. |
تاثير راهبردهاي سازماندهي، علامت گذاري و حاشيه نويسي و خلاصه كردن بر يادگيري مطالب |
يوسفي مشهور مريم,سيف علي اكبر |
هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير آموزش راهبردهاي علامت گذاري و حاشيه نويسي، سازماندهي و خلاصه كردن بر يادگيري دانش آموزان دختر مقطع اول دبيرستان شهرستان كوچصفهان بوده است. به منظور دستيابي به اين هدف از ميان كلاس هاي موجود، چهار كلاس (جمعا 136 دانش آموز) به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند، سپس با استفاده از جايگزيني تصادفي، سه كلاس به گروه آزمايشي و يك كلاس به گروه گواه اختصاص يافتند. براي تعيين اين كه هر يك از گروه هاي آزمايشي، تحت آموزش كدام يك از راهبردهاي يادگيري قرار گيرند از شيوه انتخاب ساده استفاده شد. پس از آن به هر يك از گروه هاي آزمايشي، طي هفت جلسه و هر جلسه به مدت يك ساعت و چهل و پنج دقيقه راهبردهاي يادگيري آموزش داده شد (گروه گواه در طول اين مدت هيچ گونه آموزشي دريافت نكرد.) در اين مرحله دو متن 1900 و 950 كلمه اي كه از مجله هاي پيوند و رشد انتخاب شده بود، در اختيار آزمودني ها قرار گرفت. از متن نخست آزموني شامل 40 پرسش چهار گزينه اي و از متن دوم آزمودني شامل 42 پرسش چهار گزينه اي استخراج شد. آزمون نخست پيش از آموزش راهبردهاي يادگيري روي هر چهار گروه اجرا شد تا از همساني گروه ها اطمينان حاصل گردد. از آزمون دوم به عنوان پس آزمون و به منظور مشخص كردن تاثير متغير مستقل بر گروه ها استفاده شد. داده هاي پس آزمون به كمك تحليل واريانس يك طرفه و آزمون تعقيبي شفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل تاثير سه روش آزمايشي را بر سطح يادگيري دانش آموزان گروه هاي آزمايشي مورد تاييد قرار داد، اما فرضيه مربوط به تفاوت ميان راهبردهاي يادگيري از نظر افزايش سطح يادگيري دانش آموزان مورد تاييد قرار نگرفت. بر اساس اين نتايج مي توان استدلال كرد كه هر يك از روش هاي نشانه گذاري و حاشيه نويسي، سازماندهي و خلاصه كردن در پيشبرد يادگيري دانش آموزان موثر واقع مي شود. از نظر كاربردي مي توان نتيجه گرفت كه هر يك از روش هاي مورد بررسي در اين پژوهش را مي توان به عنوان وسيله اي براي افزايش سطح توانايي مطالعه و يادگيري دانش آموزان مورد استفاده قرار داد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |