پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:21 PM
2 : فصلنامه تعليم و تربيت تابستان 1385; 22(2 (مسلسل 86)):51-92. |
|
بررسي ميزان همخواني و هماهنگي بين سه برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و كسب شده در برنامه جديد آموزش علوم دوره ابتدايي |
|
احمدي غلامعلي* |
|
* دانشگاه شهيد رجايي |
|
پژوهش حاضر ميزان هماهنگي و همخواني ميان سه برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و كسب شده علوم دوره ابتدايي را مورد مطالعه و بررسي قرار داده است.
جامعه مورد مطالعه اين پژوهش، اعضاي شوراي برنامه ريزي علوم، مديران، معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدايي در سراسر كشور بوده است. داده هاي مورد نياز بر اساس مطالعه و تحليل كليه اسناد مربوطه به برنامه ريزي علوم، نظر سنجي از اعضاي شوراي برنامه ريزي علوم، مديران، معلمان و دانش آموزان، اجراي آزمون و مشاهده صد كلاس درس علوم در شهر تهران گردآوري شده است.
نتايج اين پژوهش، ضمن ارايه تصويري روشن از برنامه درسي علوم در سه مرحله ياد شده حاكي از آن است، با آنكه برنامه درسي علوم، طراحي مناسبي دارد اما در مرحله اجرا با مشكلات بسياري مانند ناكافي بودن آموزش معلمان، عدم دسترسي به امكانات و تجهيزات مورد نياز براي آموزش علوم و … رو به رو است.
بر اساس بررسي نمرات دانش آموزان در طول سال تحصيلي و نتايج دو آزمون دانشي و عملكردي كه در پايان سال تحصيلي به عمل آمد، گر چه اكثر دانش آموزان توانسته اند به اهداف برنامه قصد شده علوم (بالاي 70 درصد و در حد خوب) دست يابند اما سهم دستيابي به اهداف دانشي بيشتر از اهداف نگرشي و عملكرد بوده و عملا 30 درصد هدف ها محقق نشده اند.
با توجه به ماهيت عملي و تجربي علوم و تاكيد عمده برنامه قصد شده بر رشد و توسعه مهارت هاي فرايندي و نگرش ها از يك سو و ضعف هاي مشاهده شده در اجراي برنامه و تحقق نيافتن بخشي از هدف ها از سوي ديگر، لازم است شوراي برنامه ريزي علوم مديران و معلمان با تلاش بيشتر، راهكارهاي مناسب در زمينه كاهش ناهماهنگي ها و عدم تعادل هاي موجود در سه برنامه قصد شده، اجرا شده و كسب شده آموزش علوم دروه ابتدايي ارايه دهند.
|
|
كليد واژه: برنامه درسي قصد شده، برنامه درسي اجرا شده، برنامه درسي كسب شده، ارزشيابي برنامه آموزش علوم دوره ابتدايي، اهداف دانشي، نگرشي و عملكردي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|