پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:21 PM
: فصلنامه تعليم و تربيت تابستان 1385; 22(2 (مسلسل 86)):7-49. |
|
نظارت حمايتي، نظارت كلاس هاي درس هزاره سوم |
|
قورچيان نادرقلي,خديوي اسداله |
|
|
پژوهش حاضر با هدف ارايه مدلي براي نظارت حمايتي صورت گرفته است: با توجه به هدف پژوهش سوالات آن عبارتند از:
مولفه هاي نظارت حمايتي كدام ها هستند؟
بر اساس مولفه هاي مذكور چه مدلي را مي توان براي نظام آموزش و پرورش كشور ارايه داد؟
درجه تناسب مدل پيشنهادي از نظر اساتيد، كارشناسان و ناظرين آموزشي به چه ميزان است؟
روش تحقيق پژوهش حاضر، از نوع توصيفي- پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش حاضر را 434 تن از اعضاي هيات علمي رشته هاي علوم تربيتي، 2669 نفر از معلمان راهنما 1029 نفر از ارزشيابان آموزشي 607 تن از كارشناسان و كارشناس مسوولان آموزشي مناطق و نواحي آموزش و پرورش كل كشور (در مجموع 4739 نفر) تشكيل مي دهند. براي انتخاب گروه نمونه معرف 500 نفري، ابتدا از روش نمونه برداري خوشه اي و در دل خوشه ها از روش نمونه برداري طبقه اي نسبي استفاده شده است.
با توجه به مباني نظري و مطالعات جهاني، مولفه هاي نظارت حمايتي در شش مقوله شناسايي و استخراج شده اند و پس از استخراج مولفه ها، زير طبقات هر مولفه نيز به طور جداگانه مشخص شده است. براي پاسخ به سوالات پرسشنامه 121 سوالي تدوين شده و پس از اطمينان از روايي و اعتبار آن (%93) اطلاعات لازم گردآوري شده است. براي پاسخگويي به سوالات به ترتيب از آزمون هاي تي تك نمونه اي، تحليل عاملي و آلفاي كرونباخ استفاده شده است. نتايج نشان داده كه هر شش مولفه استخراج شده تاييد شده اند، به طوري كه مولفه ها پس از بررسي كارشناسان، اساتيد و ناظران به ترتيب ارزش هاي ويژه آن ها به نام هاي ارزشيابي پايان سال، مشاهده، توسعه حرفه اي، تعيين اهداف، طرح درس و تعهد حرفه اي نامگذاري و مدلي ارايه شده است. مدل ارايه شده با ضريب پايايي %93 و ميانگين كل 8.9 از 10 و با توافق بالاي %88 مورد تاييد قرار گرفته است.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|