0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:20 PM

 5 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1385; 22(3 (مسلسل 87) ويژه نامه مسايل آموزش و پرورش دختران):121-145.
 
اصلاح سيماي زن در كتاب هاي دوره ابتدايي: راهي به سوي دستيابي به فرصت هاي برابر
 
حجازي الهه*
 
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 

اصلاح برنامه ريزي درسي با رويكرد جنسيتي يكي از اقدام هاي مهم براي تحقق «برنامه آموزشي براي همه» است. با هدف شناسايي وضعيت سيماي زن در كتاب هاي درسي دوره ابتدايي 32 جلد كتاب اين دوره در 5 محور (تصاوير، اسامي، خانواده، فعاليت و شخصيت ها) مورد تحليل محتوا قرار گرفت. يافته ها نشان داد كه حضور زنان و دختران در كتاب هاي درسي كمتر از حضور مردان- پسران است، مادران هميشه نقش حاشيه اي را در خانواده دارند، زنان هويت شغلي ندارند و به صورت مستقل ارايه نشده اند، حضور دختران در عرصه هاي ورزشي بسيار محدود است، و زنان در عرصه علم، سياست و تاريخ حضور ندارند. بر اساس يافته ها، اصلاح سيماي زن در كتاب هاي درسي دوره ابتدايي نيازمند يك الگوي مفهومي مبتني بر توجه داشتن به هويت انساني يكسان زن و مرد، عدم تفاوت دو جنس در توانايي هاي شناختي- اجتماعي و فرصت هاي برابر آموزشي است. در اين الگو شخصيت فردي، خانوادگي و اجتماعي زن به همراه ويژگي هاي هر يك مي بايست مورد تاكيد قرار گيرد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها