0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:20 PM

 1 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1385; 22(3 (مسلسل 87) ويژه نامه مسايل آموزش و پرورش دختران):11-31.
 
جنسيت و رويكردهاي معرفت شناسي
 
شهرآراي مهرناز*
 
* گروه روانشناسي، دانشگاه تربيت معلم
 
 

از مهم ترين اهداف نظام هاي آموزش و پرورش، شناخت، تربيت و بالندگي دختران امروز و زنان فردا است. معرفت شناسان با ديدگاه زنانه، زنان را به عنوان گروهي كه تجربه هاي متفاوت از مردان دارند، داراي ويژگي هاي خاص خود مي دانند، و مردان را به عنوان گروهي با ارزش ها و خصوصيات متفاوت در شرايطي نمي بينند، كه بتوانند مرجع زن باشند و قضاوتي صحيح در مورد زنان داشته باشند.
اشكال استفاده از نظريه هاي داراي سوگيري آن است كه بسياري از ابعاد و تجربه هاي گروه هاي ديگر از جامعه زنان/ دختران مورد توجه قرار نمي گيرد. در نتيجه اين نظريه ها، ضمن ايجاد نگرش ها و معيارهاي خاص، توجه را از مقوله هاي كلي مورد توجه دختران/ زنان در يك فرهنگ خاص يا در فرهنگ هاي گوناگون باز مي دارند. به تدريج، تاكيد از زن به جنسيت، و در سال هاي اخير به گروه تبديل شده است. بسياري از مسايل مربوط به شناخت، تربيت و بالندگي دختران/ زنان، نقطه نظرات كاربردي و پژوهشي جديد تري را طلب مي كند. رسالت آموزش و پرورش در قرن بيست و يكم، اين است كه ضمن فراهم ساختن فرصت هاي برابر در كليه ابعاد و سطوح و مشاركت كامل زنان و مردان در تصميم گيري، سياست گذاري و مديريت، شرايط پژوهشي مناسب را جهت ترسيم سيماي واقعي دختران امروز در جامعه به وجود آورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها