پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:20 PM
3 : فصلنامه تعليم و تربيت پاييز 1385; 22(3 (مسلسل 87) ويژه نامه مسايل آموزش و پرورش دختران):59-92. |
بررسي روند تواناسازي دختران و زنان در نظام آموزشي ايران |
مهران گلنار* |
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا (س) |
اين مقاله، با استفاده از الگوي نظري- تحليلي «تواناسازي زنان» ارايه شده از سوي سارا لانگه، به تجزيه و تحليل وضعيت آموزشي دختران و زنان در ايران پرداخته مي شود. در اين الگو فرايند برابر سازي و تواناسازي زنان داراي پنج مرحله است: خدمت رساني، زمينه سازي براي دسترسي، آگاه سازي، زمينه سازي براي مشاركت، و دستيابي به قدرت، گذر از هر يك از اين مراحل نشان دهنده درجه بالاتري از نزديك شدن به برابري و افزايش سطح توانايي زنان است. نابرابري هاي جنسيتي در نظام آموزشي ايران با توجه به اين پنج مرحله تشريح و نشان داده مي شود كه در گذر از مرحله هاي خدمت رساني و در دسترس گذاري به مرحله بالاتر، ميزان توانمند سازي دختران و زنان ايراني در عرصه آموزش كشور كمتر مي شود. به طوري كه در مرحله پاياني، يعني تصميم گيري، برنامه ريزي و سياست گذاري آموزشي سهم ناچيزي دارند! |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |