0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:20 PM

 3 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1385; 22(3 (مسلسل 87) ويژه نامه مسايل آموزش و پرورش دختران):59-92.
 
بررسي روند تواناسازي دختران و زنان در نظام آموزشي ايران
 
مهران گلنار*
 
* دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا (س)
 
 

 اين مقاله، با استفاده از الگوي نظري- تحليلي «تواناسازي زنان» ارايه شده از سوي سارا لانگه، به تجزيه و تحليل وضعيت آموزشي دختران و زنان در ايران پرداخته مي شود. در اين الگو فرايند برابر سازي و تواناسازي زنان داراي پنج مرحله است: خدمت رساني، زمينه سازي براي دسترسي، آگاه سازي، زمينه سازي براي مشاركت، و دستيابي به قدرت، گذر از هر يك از اين مراحل نشان دهنده درجه بالاتري از نزديك شدن به برابري و افزايش سطح توانايي زنان است. نابرابري هاي جنسيتي در نظام آموزشي ايران با توجه به اين پنج مرحله تشريح و نشان داده مي شود كه در گذر از مرحله هاي خدمت رساني و در دسترس گذاري به مرحله بالاتر، ميزان توانمند سازي دختران و زنان ايراني در عرصه آموزش كشور كمتر مي شود. به طوري كه در مرحله پاياني، يعني تصميم گيري، برنامه ريزي و سياست گذاري آموزشي سهم ناچيزي دارند!

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها