0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:19 PM

 5 : فصلنامه تعليم و تربيت  زمستان 1385; 22(4 (مسلسل 88)):117-147.
 
ارزشيابي اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي در مدارس ابتدايي برخي از مناطق آموزشي كشور (85-1384)
 
خوش خلق ايرج,شريفي حسن پاشا
 
 
 

هدف از اجراي طرح ارزشيابي «اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي در مدارس ابتدايي برخي از مناطق آموزشي كشور» بررسي ميزان تحقق اهداف مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش براي طرح ارزشيابي توصيفي در سال تحصيلي 84-85 است. روش اين تحقيق از نوع تحقيقات پيمايشي و نيز شبه آزمايشي است. جامعه آماري طرح ارزشيابي شامل 240 مدرسه ابتدايي مشمول طرح در 26 استان است. در اين طرح از روش نمونه گيري چند مرحله اي منظم براي انتخاب تصادفي استان ها و مدارس نمونه استفاده شده است. حجم نمونه شامل 9651 نفر دانش آموز؛ 294 نفر معلم؛ 77 نفر مدير و 1236 نفر از والدين دانش آموزان است. روش هاي گرد آوري داده ها شامل فرم مصاحبه نيمه ساخت يافته؛ آزمون هاي سنجش پيشرفت تحصيلي (ياد آوري آموخته ها) و كاربست آموخته ها (دوام و ماندگاري يادگيري)؛ چك ليست مشاهده رفتار دانش آموز و معلم؛ پرسشنامه نگرش سنج؛ فرم هاي تحليل محتوا، پرسشنامه نظرخواهي و فرم مصاحبه باليني بوده است. مشخصات روان سنجي كليه ابزارها از طريق محاسبه روايي محتوايي؛ روايي سازه؛ درصد دشواري و ضريب تشخيص پرسش ها و ضريب پايايي آلفاي كرونباخ، مورد بررسي و تاييد قرار گرفت. براي تحليل آماري داده ها از آزمون يومن ويتني؛ آزمون تحليل واريانس دو طرفه، آزمون تعقيبي مقايسه ميانگين ها و آزمون يك متغيره كالموگروف اسميرونف استفاده شد. نتايج ارزشيابي نشان داد كه طرح ارزشيابي توصيفي در تحقق برخي از اهداف پيش بيني شده از سوي شوراي عالي موفق و در بسياري از موارد ناموفق بوده است. در طول سه سال اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي، دومين هدف كميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش يعني ارتقاي سطح بهداشت رواني از طريق افزايش بهداشت رواني محيط ياددهي- يادگيري كاملا تحقق يافته است. اما ديگر اهداف پيش بيني شده مهم يا كاملا تحقق نيافته اند يا زمينه هاي تحقق آن ها هنوز فراهم نشده است، از جمله اين اهداف مي توان به مواردي چون: 1- بهبود نگرش دانش آموزان نسبت به يادگيري، 2- افزايش ماندگاري ذهني (دوام و پايداري يادگيري)، 3- توجه به اهداف سطوح بالاتر حيطه شناختي، 4- تعميق يادگيري، 5- افزايش فرصت يادگيري از طريق مشاركت والدين در امر ياددهي و يادگيري، 6- كاهش حساسيت والدين نسبت به نمره، 7- ايجاد فرصت اصلاح براي دانش آموزان و معلم براي رفع كاستي هاي فرآيند يادگيري، 8- استفاده از باز خوردهاي فرآيندي در مسير بهبود يادگيري، 9- به كارگيري انواع ابزارهاي متفاوت سنجش توصيفي اشاره كرد. پيشنهاد مي شود كه اجراي آزمايشي ارزشيابي توصيفي در صورت رعايت برخي شرايط و انجام دادن اصلاحات زيربنايي كه در گزارش ارزشيابي به آن ها اشاره شده است، به مدت دو سال تحصيلي در پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي بدون افزايش حجم نمونه دانش آموزي مشمول طرح تمديد گرديد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها