0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:18 PM

 1 : فصلنامه تعليم و تربيت  زمستان 1385; 22(4 (مسلسل 88)):7-31.
 
نظريه هوش چندگانه و دلالت هاي آن براي برنامه درسي و آموزش
 
مهرمحمدي محمود*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

نخستين بار، هاوارد گاردنر، در سال 1983 م، را عرضه كرد. اين نظريه، پنجره اي تازه به روي مربيان، معلمان و به طور كلي اصحاب تعليم و تربيت گشود. اين نظريه با رد نظريه غالب درباره مقوله هوش كه همان نگاه به اصطلاح تك مساحتي است، و با معرفي انواع هوش توانست يكي از عرصه هاي جدي تفاوت هاي فردي را كه نقشي اثرگذار بر غايات و فرآيند تعليم و تربيت دارد كالبد شكافي نمايد.
گرچه در سال هاي اخير، در منابع فارسي زبان، نظريه فوق و دلالت هاي آن براي برنامه هاي درسي و آموزش بيش و كم تشريح شده است، اما خوانندگان در اين مجال ضمن آشنايي با پردازشي متفاوت از دلالت هاي اين نظريه براي عرصه هاي ياد شده، با نگاهي تازه به تفاوت هاي فردي در سايه نظريه هوش چندگانه مواجه مي شوند. به باور نگارنده دامنه تاثير تفاوت هاي فردي از تكثر در شيوه هاي ياددهي- يادگيري در قالب برنامه هاي درسي يكسان و يكنواخت فراتر رفته است و تكثر در عرصه غايات يا هدف ها يعني برنامه درسي را نيز در برمي گيرد. اين معنا، در آنچه تا كنون در اين زمينه به رشته تحرير در آمده است به چشم نمي خورد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها