0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:18 PM

 6 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1386; 23(3 (مسلسل 91)):165-180.
 
نقش شبكه هاي اجتماعي در باز توليد نابرابري آموزشي
 
شارع پور محمود*
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه مازندران
 
 

شكي نيست كه موفقيت آموزشي هر دانش آموزي تا حدودي وابسته به ويژگي هاي فردي اوست،‌ اما نبايد فراموش كرد كه دانش آموز به عنوان عضوي از مدرسه، خانواده و اجتماع، ممكن است به منابع و حمايت هاي مختلفي دسترسي داشته باشد كه در موفقيت آموزشي او تاثير مهمي بيافريند.
ديدگاه شبكه با مطالعه روابط اجتماعي بين مجموعه اي از افراد، به تحليل ساخت اجتماعي مي پردازد و ضمن توجه به كل ساخت، الگوي روابط موجود در داخل ساخت را نيز بررسي مي كند. بنابراين نقطه تمركز ديدگاه شبكه اين است كه به جاي تاكيد بر كنشگران و ويژگي هاي فردي آنان، ساختار روابط بين كنشگران را مورد توجه قرار مي دهد. در مقاله حاضر ابتدا به تعريف شبكه اجتماعي و كاركرد آن مي پردازد. سپس شبكه به مثابه سرمايه اجتماعي فردي بررسي شده و در نهايت با استفاده از تحليل شبكه اي، چارچوب مفهومي جديدي براي تبيين نابرابري آموزشي ارايه مي گردد. از ديدگاه تحليل شبكه اي، برخورداري از رابطه حمايتي با عاملان نهادي شرط لازم براي پيشرفت در نظام آموزشي و همچنين موفقيت شغلي در آينده است.

 
كليد واژه: 
 
 
 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها