0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:15 PM

 5 : فصلنامه تعليم و تربيت  پاييز 1386; 23(3 (مسلسل 91)):125-163.
 
فرصت ها و تهديدها براي آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابري فضايي در فن آوري اطلاعات و ارتباطات
 
دهقان حسين*
 
* انجمن جامعه شناسي آموزش و پرورش ايران
 
 

نابرابري فضايي كه به اختصار مي توان آن را توزيع نابرابر فرصت ها و مواضع اجتماعي در فضا دانست، ‌در محدوده فناوري اطلاعات و ارتباطات گاه با واژه شكاف ديجيتالي نيز خوانده مي شود. اشكال قابل رويت اين نوع نابرابري در كشورهاي در حال توسعه، در برگيرنده نابرابري بين شهر و روستا،‌ شهرهاي بزرگ و كوچك، نابرابري جغرافيايي در درون شهرهاي بزرگ، مناطق محروم و برخوردار و امثال آن مي باشد. همچنين اين نوع نابرابري در سطح بين المللي به تفاوت هاي شمال و جنوب و مشابه آن اطلاق مي شود. ميزان دستيابي به فناوري اطلاعات و ارتباطات و زيرساخت هاي آن در فضاهاي مختلف، دسترسي ها، كيفيت استفاده، قابليت مالي استفاده از آن و توانايي بهره برداري از آن، براي رفع نيازها، ابعاد مختلف نابرابري فضايي در حيطه فناوري اطلاعات و ارتباطات يا به عبارت ديگر شكاف ديجيتالي را بيان مي كند.
اين نوع از نابرابري علل، عوامل و انواع متنوعي دارد كه محقق تلاش دارد در ابعاد نظري و شواهد تجربي آن را مورد بحث قرار دهد. نابرابري فضايي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات با نهادهاي مختلف اجتماعي تعاملات خاص خود را دارد. از جمله اين نهادها آموزش و پرورش مي باشد كه در اين جا رابطه متقابل آن با شكاف ديجيتالي مورد توجه قرار گرفته است. همچنين كوشش شده است تا فرصت ها و تهديدهاي پيش روي آموزش و پرورش در برخورد با اين پديده اجتماعي و فن آورانه به نقد گذاشته شده و توصيه هاي مناسب ارايه گردد.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها