پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:15 PM
5 : فصلنامه تعليم و تربيت پاييز 1386; 23(3 (مسلسل 91)):125-163. |
فرصت ها و تهديدها براي آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابري فضايي در فن آوري اطلاعات و ارتباطات |
دهقان حسين* |
* انجمن جامعه شناسي آموزش و پرورش ايران |
نابرابري فضايي كه به اختصار مي توان آن را توزيع نابرابر فرصت ها و مواضع اجتماعي در فضا دانست، در محدوده فناوري اطلاعات و ارتباطات گاه با واژه شكاف ديجيتالي نيز خوانده مي شود. اشكال قابل رويت اين نوع نابرابري در كشورهاي در حال توسعه، در برگيرنده نابرابري بين شهر و روستا، شهرهاي بزرگ و كوچك، نابرابري جغرافيايي در درون شهرهاي بزرگ، مناطق محروم و برخوردار و امثال آن مي باشد. همچنين اين نوع نابرابري در سطح بين المللي به تفاوت هاي شمال و جنوب و مشابه آن اطلاق مي شود. ميزان دستيابي به فناوري اطلاعات و ارتباطات و زيرساخت هاي آن در فضاهاي مختلف، دسترسي ها، كيفيت استفاده، قابليت مالي استفاده از آن و توانايي بهره برداري از آن، براي رفع نيازها، ابعاد مختلف نابرابري فضايي در حيطه فناوري اطلاعات و ارتباطات يا به عبارت ديگر شكاف ديجيتالي را بيان مي كند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |