0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  3:14 PM

 5 : فصلنامه تعليم و تربيت  زمستان 1386; 23(4 (مسلسل 92)):117-149.
 
تدوين شاخصهاي نمايانگر ميزان امنيت عمومي در مدارس دوره متوسطه شهر تهران
 
زلقي علي*,ملكي حميد,مقدم زاده علي
 
* دانشگاه پيام نور
 
 

پژوهش حاضر به منظور تدوين شاخصهاي تعيين کننده ميزان امنيت عمومي در مدارس متوسطه شهر تهران انجام شده است. در اين تحقيق، پس از مطالعه مباني نظري و الگوهاي موجود، شاخصهاي متعددي در ابعاد گوناگون استخراج و مورد بررسي اوليه قرار گرفت. پس از بررسي اوليه شاخصها، با بهره گيري از روش هاي نمونه گيري، از معلمان مدارس دوره متوسطه شهر تهران براي پاسخگويي به دفترچه اوليه شاخصها دعوت به عمل آمد. اطلاعات گردآوري شده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل عاملي نشان داد که شاخصها در دو عامل بيشترين بار را دارند و در مجموع، دو عامل بيشترين سهم واريانس را به خود اختصاص داده اند. با توجه به اين که عامل اول عمدتا شاخصهايي را پوشش داده است که در آنها جنبه هاي رفتاري و رواني امنيت در مدارس نهفته است، اين شاخصها در مجموع، عامل رواني- رفتاري نام گرفتند. در عامل دوم، ملاحظه شد که بيشتر شاخصها، جنبه هاي سخت و محسوس امنيت مدارس از جمله مسايل بهداشتي، فيزيکي، ساختماني و ... را پوشش داده اند. بنابراين، محقق عامل اخير را عامل ساختاري- بهداشتي نام گذاري کرد. در مرحله بعد شاخصهاي تفکيک شده در قالب عامل هاي دو گانه با توجه به آزمون خي دو تک نمونه اي و آمار توصيفي، مورد ارزيابي و رتبه بندي قرار گرفتند. در اين مراحل تعدادي از شاخصها حذف شد. در نهايت، نحوه محاسبه و تعاريف عملياتي شاخصهاي نهايي و نحوه محاسبه آنها در قالب دفترچه اي تدوين شد. از اين شاخصها مي توان براي بررسي ميزان امنيت عمومي مدارس متوسطه استفاده کرد.

 
كليد واژه: شاخص، مدارس ايمن، شاخصهاي رواني - رفتاري، شاخصهاي ساختاري - بهداشتي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها