پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:13 PM
2 : فصلنامه تعليم و تربيت زمستان 1386; 23(4 (مسلسل 92)):29-52. |
مهارت آموزي در زمينه عاطفي / اجتماعي در راستاي بهبود و کارکردهاي شناختي: طراحي و آزمايش يک دوره آموزشي براي افزايش هوش عاطفي |
برندك معصومه,حميدي منصورعلي |
هوش، هر چند سازه اي است نظري، اما به يکي از شاخصهايي گفته مي شود که در فرآيند آموختن جايگاه ويژه اي دارند. نظريه هاي هوش عاطفي هوش را مجموعه اي از مهارتها و تواناييهاي اجتماعي / عاطفي، آموختني مي دانند. آموزشگاهها بهترين مکان براي آموختن اين مهارتها هستند، ولي براي چندين کاري نياز به برنامه هايي است که مانند الگو عمل بکنند، در اين پژوهش تلاش شده است تا چنين الگويي در قالب يک برنامه آموزشي پديد آورده شود. به همين منظور بر آموزش همه سويه و پرداختن به مهارتهاي عاطفي / اجتماعي تاکيد شده و با توصيف وضعيت کنوني هوش عاطفي در ميان آموزندگان (دانش آموزان) دبيرستاني، راهکاري براي بهبود کيفيت آموختن و زندگي آنان ارايه گرديده است. برنامه تدوين شده با همکاري 30 دانش آموز دبيرستاني در دو گروه آزمايشي و گواه آزمايش شد. آزمايش در برگيرنده دو نشست سنجشي و 16 نشست آموزشي بود که در سنجش از گويه نامه هوش عاطفي بار - آن بهره گرفته شد. بر اساس يافته هاي اين پژوهش هر اندازه هوش عاطفي بيشتر باشد، دستاورد آموزشي هم بيشتر است، اما هر کس که دوره آموزشي را بگذراند از هوش عاطفي بيشتر برخوردار خواهد شد. |
كليد واژه: مهارت آموزي عاطفي/ اجتماعي، هوش عاطفي |
نسخه قابل چاپ |