پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:12 PM
: فصلنامه تعليم و تربيت بهار 1387; 24(1 (مسلسل 93)):137-164. |
تبيين نظريه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبيقي دلالتهاي آن براي تربيت اخلاقي |
سجادي سيدمهدي*,علي آبادي ابوالفضل |
* دانشگاه تربيت مدرس |
به اعتقاد کانت عقل واحد است، اما اطلاقهاي آن دو گونه اند که شامل عقل نظري و عقل عملي مي شود که به زعم او منشا دستورات اخلاقي عقل عملي است؛ به عقيده او هر انسان به دليل برخورداري از قوه عقل، احساس وظيفه اخلاقي مي کند و عمل اخلاقي انجام مي دهد. فوکو مخالف اخلاق عقل باور کانت است. از نظر او اخلاق مدرن متاثر از گفتمان است که ساختاري اجتماعي و زباني دارد و ساخته و پرداخته صاحبان قدرت است. وي آزادي کانتي را نوعي توهم و فريب مي داند و آن را اخلاق مقرراتي نام مي نهد و در مقابل او معتقد به اخلاق زيبايي شناسانه است که نوعي اخلاق عملي است. |
كليد واژه: کانت، آزادي، عقل عملي، فوکو، گفتمان، قدرت، جنسيت، تربيت اخلاقي |
نسخه قابل چاپ |