پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 3:12 PM
4 : فصلنامه تعليم و تربيت بهار 1387; 24(1 (مسلسل 93)):103-135. |
|
تاثير ويژگيهاي معلم بر سبک مديريت کلاس |
|
عالي آمنه,امين يزدي سيدامير |
|
|
مديريت کلاس، متغيري کليدي در ايجاد جو مطلوب براي آموزش و يادگيري دانش آموزان به شمار مي آيد. امروزه، تجهيز معلمان به مهارتهاي کارآمد مديريتي، در برنامه ريزي براي آموزشهاي حرفه اي، ضرورتي غير قابل انکار است؛ بنابراين شناخت عوامل موثر بر سبکهاي اثربخش مديريتي کلاس به منزله پيش نيازي در طراحي روشهاي توسعه سبکها و مهارتهاي مديريتي، اهميت دارد.
اين مقاله سبکهاي مديريت کلاس مبتني است بر چارچوب نظري ولفگانگ و گليکمن (1996) که عبارتند از: سبک مداخله گر، سبک غير مداخله گر و سبک تعاملي. در اين جا از اين پرسش پيش مي آيد که؛ آيا ميان عوامل مربوط به معلمان (مدرک تحصيلي، رشته تحصيلي، سابقه خدمت و جنسيت معلمان) و سبک مديريتي آنها رابطه وجود دارد؟ براي پاسخ به اين سوال، در ميان جامعه معلمان پايه پنجم ابتدايي مدارس دولتي دخترانه و پسرانه ناحيه 6 مشهد در سال تحصيلي (1385-1384) پرسشنامه اي تکميل شد که نتايج آن نشان مي دهد: تفاوت ميان سبک مديريت کلاس معلمان بر اساس مدرک تحصيلي معنادار است؛ يعني معلمان داراي مدرک کارشناسي بيشتر به سبک تعاملي تمايل دارند در حالي که معلمان داراي مدرک ديپلم به سبک مداخله گر گرايش دارند. همچنين تفاوت ميان سبک مديريت کلاس معلمان بر اساس رشته تحصيلي نيز معنادار است؛ به اين معنا که معلمان تحصيل کرده در رشته هاي مرتبط با آموزش و پرورش، تمايل بيشتر به سبک تعاملي و معلمان تحصيل کرده در رشته هاي غير مرتبط، گرايش به سبک مداخله گر دارند؛ ليکن ميان سابقه خدمت و جنسيت معلمان با سبک مديريت کلاس رابطه معنادار مشاهده نشد. در مجموع يافته هاي پژوهش، بر اهميت نقش آموزش معلمان در ايجاد تحول و تغيير در سبکهاي مديريت کلاس تاکيد دارند.
|
|
كليد واژه: مديريت کلاس، سبک مداخله گرا، سبک تعامل گرا، سبک غير مداخله گرا |
|
|
نسخه قابل چاپ
|