پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:49 PM
6 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) تابستان 1388; 5(2):93-112. |
مقايسه عملکرد تحصيلي دانش آموزان پايه اول دبستان بر حسب جنسيت و آموزش هاي پيش دبستاني با کنترل هوش |
سپاسي حسين,شهني ييلاق منيجه |
هدف اين تحقيق مقايسه عملكرد دانش آموزان پايه اول در دروس علوم، رياضي، بخوانيم و بنويسيم، و معدل اين دروس برحسب جنسيت و آموزش هاي پيش دبستاني با كنترل هوش مي باشد. جامعه آماري تحقيق را دانش آموزان پايه اول ابتدايي نواحي پنجگانه سازمان آموزش و پرورش شهر تبريز در سال تحصيلي 84-85 تشکيل دادند. نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي بود. براي نمونه گيري از هر ناحيه آموزش و پرورش 6 مدرسه پسرانه و 6 مدرسه دخترانه و در كل 60 مدرسه و از هر مدرسه يك كلاس پايه اول و از هر كلاس دو دانش آموز كه دوره آموزش هاي پيش دبستاني را گذرانده و دو دانش آموز كه اين دوره را طي نكرده بودند، انتخاب شد و در كل 240 دانش آموز پايه اول در اين تحقيق شركت كردند. از آزمون هاي هماهنگ در دروس رياضي، علوم، بخوانيم بنويسيم، معدل اين دروس، آزمون ريون رنگي مخصوص كودكان استفاده گرديد. روش آماري به كار رفته جهت تجزيه و تحليل نتايج، تحليل كواريانس (ANCOVA) مي باشد. نتايج به دست آمده نشان داد كه با کنترل هوش، بين عملكرد دانش آموزان در دروس رياضي، علوم، بخوانيم و بنويسيم و معدل اين دروس برحسب آموزش هاي پيش دبستاني در p<0.05 تفاوت معنادار وجود دارد. با کنترل هوش، بين عملكرد تحصيلي دانش آموزان در دروس رياضي، علوم، معدل اين دروس برحسب جنسيت تفاوت معنادار وجود ندارد. بين نمره هاي درس بخوانيم و بنويسيم بر حسب جنسيت در p<0.05 تفاوت معنادار وجود دارد و ميانگين نمره هاي دختران بيشتر از پسران است. اما بين معدل دانش آ موزان پايه اول برحسب جنسيت و آموزش هاي پيش دبستاني اثر تعاملي معنادار مشاهده نشد. |
كليد واژه: آموزش هاي پيش دبستاني، ضريب هوش، آزمون معلم ساخته |
نسخه قابل چاپ |