پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:45 PM
1 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) پاييز 1388; 5(3):3-26. |
شناسايي و تحليل فلسفه آموزشي مربيان آموزش بزرگسالان استان يزد |
زندوانيان احمد*,صفايي مقدم مسعود,پاك سرشت محمدجعفر,سپاسي حسين |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
هدف از مقاله حاضر، شناسايي و تحليل فلسفه آموزشي آموزشياران نهضت سوادآموزي استان يزد است. روش تحقيق در اين مطالعه روش توصيفي پيمايشي است. جامعه تحقيق شامل 410 آموزشيار شاغل در ده شهرستان استان يزد در سال 86-1385 بود که با استفاده از روش تمام شماري، پرسشنامه فلسفه آموزش بزرگسالان (PAEI) بين همه آنها توزيع گرديد و از اين ميان 322 مورد عودت داده شد. داده هاي گردآوري شده با استفاده از آزمون تحليل واريانس با اندازه هاي تکراري تجزيه و تحليل گرديد. نتايج تحقيق نشان داد که بين نمره هاي آموزشياران در گرايش به مکاتب فلسفي تفاوت معني داري وجود دارد. بيش ترين وابستگي فکري و عاطفي آموزشياران به فلسفه پيشرفت گرايي و رفتارگرايي و کم ترين وابستگي فکري و عاطفي آنها به فلسفه ليبراليزم سنتي (محافظه کارانه) است. عامل هاي مدرک تحصيلي، شهر محل سکونت و اثر متقابل مدرک تحصيلي و شهر محل سکونت تفاوت معني داري را در گرايش آموزشياران به فلسفه هاي آموزشي ايجاد نمي کنند. در نهايت پيشنهادهايي براي بهبود عملکرد اين آموزشياران ارايه شده است. |
كليد واژه: آموزش بزرگسالان (آندراگوژي)، فلسفه آموزشي، پيشرفت گرايي، رفتارگرايي و ليبراليسم |
نسخه قابل چاپ |