0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  3:44 PM

 4 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):79-102.
 
بررسي نقش جشنواره هاي فعال تدريس بر بهبود کيفيت آموزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (مطالعه نگرش دبيران مقطع متوسطه استان خوزستان)
 
پارسا عبداله*,ناخدا طوبي,مرعشي سيدمنصور
 
* دانشگاه شهيد چمران اهواز
 
 

به منظور انجام تحقيقي پيمايشي درباره نگرش دبيران مقطع متوسطه استان خوزستان در مورد اثر جشنواره روش هاي فعال تدريس بر بهبود کيفيت آموزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در سال 1385-1386، 324 نفر از دبيران درس هاي ادبيات فارسي، عربي و زمين شناسي پرسشنامه اي با 42 گويه و 5 خرده مقياس فرعي را تكميل نمودند.  37.8 درصد از نمونه آماري تحقيق (125 نفر) شامل تمامي دبيران شركت كننده در جشنواره هاي ساليانه روش هاي تدريس بودند، و حدود 60 درصد باقيمانده (199 نفر) نيز دبيراني بودند که در جشنواره شرکت نکرده، به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. نتيجه تحقيق نشان داد که بين نگرش دو گروه دبيران درباره اثر جشنواره بر كيفيت آموزش تفاوت معناداري وجود ندارد. دبيراني كه در جشنواره ها شركت داشتند، معتقد بودند كه حمايت هاي سازماني كافي نيست، و تفاوت نگرش آنها با ساير دبيران در اين مورد معنادار بود. به استثناي درس عربي، تفاوت معناداري بين پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس هاي ادبيات فارسي و زمين شناسي در دو گروه نمونه آماري تحقيق مشاهده نشد. بر اساس يافته ها، رابطه مثبت و معناداري بين متغيرهاي مهارت معلمان، تعهد معلمان و پيشرفت تحصيلي فراگيران وجود دارد، و فقط متغير نگرش معلمان نسبت به حمايت سازماني قادر است پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را پيش بيني نمايد. (b=0.155 و (P£0.01

 
كليد واژه: جشنواره روش هاي فعال تدريس، تعهد معلمان، مهارت معلمان، کيفيت آموزشي، عملکرد تحصيلي دانش آموزان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها