پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 3:44 PM
1 : علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي) بهار 1389; 6(1 (پياپي 89)):3-26. |
تعليم و تربيت در راستاي همزيستي مسالمت آميز عادلانه: بررسي هدفي تربيتي |
هاشمي سيدجلال*,پاك سرشت محمدجعفر,صفايي مقدم مسعود,سپاسي حسين,مهرعلي زاده يداله |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
در اين مقاله، همزيستي مسالمت آميز به عنوان هدفي تربيتي معرفي شده که از حمايت سه مبناي علمي و يافته هاي پژوهشي، مبناي فلسفي - تربيتي عملگرايي، و مبناي اسلامي برخوردار است. در مقاله حاضر، الگويي کامل تر از همزيستي، يعني همزيستي مسالمت آميز عادلانه به مثابه هدفي تربيتي ارايه شده که متناسب با نظام آموزشي و فرهنگ کشورمان است. اجزا يا چارچوب اين هدف را به لحاظ مفهومي، تعليم و تربيت در راستاي همزيستي حداقلي عادلانه، سازش عادلانه ميان گروه ها، همزيستي حداکثري عادلانه و تعليم و تربيت در راستاي ايجاد جامعه متعادل تشکيل مي دهد که در هر چهار مرحله، بر تغيير، اصلاح، يا شکل دادن ذهنيت رواني - اجتماعي افراد و گروه ها در جهت همزيستي، و آموزش در راستاي پذيرش وجود و حقوق ديگران، و نهايتا آموزش و جلب توجه براي تلاش در جهت تحقق زيست مسالمت آميز عادلانه تاکيد شده است. در مرحله آموزش همزيستي، دروني سازي ارزش ها، مهارت ها و رفتارهاي همزيستي مسالمت آميز عادلانه فرايندي است که طراحان و مجريان برنامه ها بايد در آن مسير بکوشند. |
كليد واژه: همزيستي مسالمت آميز عادلانه، هدف تربيتي، آموزش همزيستي مسالمت آميز، کاهش خشونت در مدرسه |
![]() |
نسخه قابل چاپ |