0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM

 5 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):49-60.
 
بررسي سطوح و انواع تنيدگي و راهبردهاي مقابله اي در دانشجويان و مقايسه آن ها در دانشجويان شاهد و غير شاهد
 
روشن چسلي رسول,شعيري محمدرضا
 
 
 هدف اساسي اين پژوهش، بررسي تنيدگي زاها و شيوه هاي مقابله اي در دانشجويان بوده،البته مقايسه دو گروه دانشجويان شاهد و غير شاهد نيز انجام شده است.به همين دليل 530 آزمودني،در رشته هاي مختلف تحصيلي،متناسب با حجم زيرگروه ها،مورد بررسي قرار گرفتند كه 354 نفر از آزمودني ها را دانشجويان غير شاهد و 166 نفر را دانشجويان شاهد تشكيل مي دادند(10 نفر از آزمودني ها وضعيت خود را مشخص ننموده اند). ابزار هاي مورد استفاده در اين تحقيق شامل پرسشنامة سنجش تنيدگي(90سؤالي)و پرسشنامة شيوه هاي مقابله اي(72سؤالي)بوده است. نتايج به دست آمده نشان داده است كه بيشترين تنيدگي ها مربوط به مشغله فراوان،نگراني از انتخاب شغل متناسب با رشتة تحصيلي،تغيير در عادت هاي خواب و...و كمترين تنيدگي ها مربوط به حاملگي خواسته،ازدواج مجدد،تولد فرزند،دستگير شدن موقت و...مي باشد.راهبردهاي مقابله اي كه بيشترين استفاده را داشته اندعبارتند از:توكل به خدا و طلب ياري از او،تفكر دقيق درباره اقدامات لازم براي حل مشكل،تلاش و فعاليت بيشتر براي حل مشكل و...كمترين راهبردهاي مقابله اي مورد استفاده عبارتند از :مصرف مواد مخدر يا دارو،داروهاي آرامبخش،سيگار كشيدن،مراجعه به فالگير يا دعا نويس و....مقايسة دانشجويان شاهد و غير شاهد نشان مي دهد كه اين دو گروه ،به شكل گسترده اي در مورد عوامل تنيدگي زا با يكديگر تفاوت دارند.اما در مورد راهبردهاي مقابله اي تمايز معناداري بين دو گروه مشاهده نشده است،جز راهبرد مقابله اي انكار،كه توسط دانشجويان شاهد بيشتر از دانشجويان غير شاهد مورد استفاده قرار گرفته است.
 
كليد واژه: تنيدگي،راهبردهاي مقابله اي،شاهد،دانشجو
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها