0

بانک مقالات رشته علوم تربیتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391  11:28 PM

 3 : دانشور رفتار ارديبهشت 1383; 11(4):25-34.
 
بررسي رابطه مهارت هاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان با توجه به برخي از عوامل جمعيت شناختي
 
خير محمد,سيف ديبا
 
 
 يافته هايي كه اخيراً با پژوهش هايي ميان دانشجويان به دست آمده مبيّن آن است كه عدم استفادة موفقيت آميز از مكانيسم مقابله با استرس،منتهي به خستگي و فرسودگي عاطفي مي شود و يكي از پيامدهاي آن افت تحصيلي است هدف از اين پژوهش بررسي رابطه مهارت هاي مقابله با استرس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان با توجه به برخي از عوامل جمعيت شناختي مانند جنسيت،وضعيت تأهل و محل اقامت (خوابگاه يا غير خوابگاه) بود.بدين منظور گروه نمونه مشتمل بر 488 دانشجوي مقطع كارشناسي (272زن و 216 مرد) با ميانگين سني22سال ،از دانشكده هاي علوم تربيتي و روان شناسي،ادبيات و علوم انساني،حقوق،علوم و مهندسي دانشگاه شيراز انتخاب شد.ابزار سنجش،پرسشنامه مهارت¬هاي مقابله¬اي جرابك بود،كه براي استفاده در فرهنگ ايراني مورد انطباق و اعتباريابي قرار گرفت.تحليل عاملي نشان داد اين پرسشنامه داراي چهار عامل است:ارزيابي موقعيت،واكنش به استرس،چاره جويي و انعطاف و انطباق پذيري. ضرايب آلفا كرونباخ براي اين عوامل چهارگانه بين 38%تا 78% متغير و براي كل پرسشنامه 77%به دست آمد.شاخص پيشرفت تحصيلي،معدل كل نمرات دانشجويان شركت كننده در تحقيق بود.تجزيه و تحليل آماري اطلاعات از طريق تحليل رگرسيون مرحله اي و تحليل واريانس يك طرفه انجام شد.نتايج، حاكي از آن بود كه مهارت ارزيابي موقعيت تأثيري مثبت بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان دارد.به علاوه پيشرفت تحصيلي دانشجوياني كه در خوابگاه هاي دانشجويي زندگي مي كنند،كمتر از ساير دانشجويان است.زنان نسبت به مردان و دانشجويان مجرد نسبت به دانشجويان متأهل،از پيشرفت تحصيلي بالاتري برخوردارند.يافته هاي اين پژوهش با توجه به نتايج مطالعات پيشين مورد بح قرار گرفته و از كاريرد هاي مشاوره اي آن سخن به ميان آمده است.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها