پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 11:22 PM
4 : دانشور رفتار آبان 1383; 11(7 (ويژه مقالات روان شناسي)):23-34. |
حرمت خود، ابعاد سلامت روان و موفقيت تحصيلي |
شعيري محمدرضا,چترچي نوشين |
هدف اساسي پژوهش حاضر، وارسي مقايسه اي رابطه حرمت خود با ابعاد سلامت روان و موفقيت تحصيلي بوده است. بر اين اساس، 525 دانشجوي دوره كارشناسي (224دانشجوي دخترو 301دانشجوي پسر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتايج به دست آمده نشانگر رابطه معنادار بين حرمت خود و سلامت روان (ابعاد A، B، C، D و كل) در دو جنس و به طور كلي بوده است. البته مقايسه همبستگي هاي مشاهده شده در دو گروه دختران و پسران، در مورد متغيرهاي مورد اشاره، بيانگر تفاوت معنادار نبوده است. همچنين گفتني است كه بين پيشرفت تحصيلي و حركت خود رابطه معناداري ديده نشده درحالي كه پيشرفت تحصيلي با سلامت روان به طور كلي و با اضطراب و بي خوابي رابطه معناداري در كل و در آزمودني هاي پسر داشته است. مقايسه نتايج دختران و پسران دانشجو بيانگر تفاوت معنادار دو گروه در متغيرهاي حرمت خود و افسردگي وخيم بوده، بين ديگر متغيرهاي تحقيق در دو گروه دختران و پسران دانشجو تفاوتي ديده نشده است. قابل اشاره است كه اثر تعاملي بين جنس و سالهاي تحصيلي تنها در مورد متغير نارسا كنش وري اجتماعي معنادار بوده است. |
كليد واژه: حرمت خود، سلامت روان، پيشرفت تحصيلي، دانشجو. |
نسخه قابل چاپ |