پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 11:09 PM
4 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):39-48. |
بررسي پيامدهاي قصد نشده «برنامه درسي پنهان» ناشي از جو اجتماعي مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارايه راهکارهايي براي کاهش پيامدهاي منفي آن |
علي خاني محمدحسين,مهرمحمدي محمود |
يکي از مهم ترين برنامه هايي که در نظام آموزشي انجام مي شود، «برنامه درسي پنهان» است. منابع تخصصي و يافته هاي تحقيقاتي حوزه برنامه درسي نشان مي دهد که «محيط اجتماعي مدرسه» مهم ترين عامل شکل گيري برنامه درسي پنهان است، اما در کشور ما تاکنون تلاشي در اين زمينه صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف «آشکارسازي تاثير پيامدهاي قصد نشده ناشي از محيط اجتماعي مدرسه بر نگرش هاي دانش آموزان مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارايه راهکارهايي براي کاهش پيامدهاي منفي آن» در دو مرحله اجرا شد. در مرحله اول 400 آزمودني به شيوه تصادفي از ميان جامعه دانش آموزان دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي شهر اصفهان انتخاب شدند و با به کارگيري «روش توصيفي» و استفاده از پرسشنامه، محقق ساخته، جو اجتماعي مدارس شناسايي و مدارس به دو گروه «باز و بسته» تقسيم گرديد. اعتبار پرسشنامه به روش آلفاي کرانباخ 0.88 بود و روايي محتواي آن به تاييد 8 نفر از متخصصان رسيد. از شاخص هاي آمار توصيفي، آماره آزمون «تي» مستقل و تحليل واريانس چند متغيره (مانوا) براي تحليل داده ها استفاده شد. در مرحله دوم براي تبيين پيامدهاي پنهان و پاسخ به سوال هاي تحقيق از «روش کيفي» مصاحبه نيمه سازمان يافته (با 45 دانش آموز از مدارس باز و بسته) و مشاهده استفاده شده تحليل داده ها و روايي و اعتبار ابزار در اين مرحله متناسب با روش هاي کيفي انجام شد. براي اعتبار بخشي و نتايج و راهکارها از نظر جمعي از متخصصان و صاحبنظران تعليم و تربيت در سطح کشور نيز استفاده گرديد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |