پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 10:48 PM
1 : دانشور رفتار شهريور 1384; 12(12 (ويژه مقالات علوم تربيتي 4)):1-12. |
اثر آموزش خود گرداني در يادگيري (راهبردهاي گزارش نويسي و تهيه نمودار) درس رياضي دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان |
حميدي سعيده* |
هدف اصلي اين پژوهش، بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان دختر سال اول دبيرستان از طريق آموزش راهبردهاي خودگرداني در يادگيري (گزارش نويسي و تهيه نمودار) و همچنين بهبود ميزان خودگرداني دانش آموزان است. به اين منظور از آزمون هوش ريون براي کنترل متغير هوش، از آزمون خودگرداني جهت سنجش ميزان خودگرداني و از آزمون معلم ساخته براي سنجش عملکرد رياضي استفاده شد. نمونه تحقيق 60 نفر از دانش آموزان دختر سال اول يک دبيرستان بودند. اين دانش آموزان از منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران که در درس رياضي و خودگرداني ضعيف بودند انتخاب شدند. دانش آموزان به طور تصادفي به چهار گروه 15 نفري که يک گروه به عنوان گروه کنترل و سه گروه به عنوان گروه آزمايشي اول، دوم و سوم بودند تقسيم شدند. به گروه کنترل، هيچ آموزشي داده نشد. به گروه آزمايشي اول، راهبرد گزارش نويسي، به گروه آزمايشي دوم، راهبرد تهيه نمودار و به گروه آزمايشي سوم، ترکيبي از هر دو راهبرد آموزش داده شد. نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد دانش آموزاني که از روش ترکيبي هر دو راهبرد گزارش نويسي و تهيه نمودار استفاده کردند، به طور معناداري ميزان خودگرداني و عملکرد رياضي بالاتري نسبت به دانش آموزان گروه هاي گزارش نويسي تهيه نمودار و کنترل از خود نشان دادند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |